Các nhân tố tác động đến lựa chọn ngành học của sinh viên Trường Đại học Kinh tế - Đại học Quốc gia Hà Nội
Tóm tắt
In order to promptly respond to societal advancement, training programs in universities and colleges are continuously diversified with many different majors. However, making important decisions regarding major selection can be challenging since students can be overwhelmed by a variety of choices, and the decision-making process can be influenced by various factors. The study has pointed out three main groups of factors affecting major selection process with data collected from 400 students of the University of Economics and Business - Vietnam National University, Hanoi, including: (1) Personal Capacity, strengths and passion; (2) Counseling and orientation of families and teachers; (3) Future career prospects. In addition, the study also assessed the influence of each group of factors and obtained the following results: Group (1) has the greatest impact on students’ decision making, followed by group (3) and finally group (2). The findings can hopefully provide students with a clearer perspective to make decisions on their major, helping them understand what criteria they should consider when choosing a major, thereby having a well-defined and appropriate individual orientation.
Tài liệu tham khảo
Alam, A. (2022). Psychological, Sociocultural, and Biological Elucidations for Gender Gap in STEM Education: A Call for Translation of Research into Evidence-Based Interventions. Proceedings of the 2nd International Conference on Sustainability and Equity (ICSE-2021), Atlantis Highlights in Social Sciences, Education and Humanities. https://doi.org/10.2991/ahsseh.k.220105.012
De las Cuevas, P., García-Arenas, M., & Rico, N. (2022). Why not STEM? A study case on the influence of gender factors on students’ higher education choice. Mathematics, 10(2), 239. https://doi.org/10.3390/math10020239
Eli, T. B., & Hamou, L. A. S. (2022). Investigating the Factors that Influence Students’ Choice of English Studies as a Major: The Case of University of Nouakchott Al Aasriya, Mauritania. International Journal of Technology, Innovation and Management, 2(1), 87-103. https://doi.org/10.54489/ijtim.v2i1.62
Lê Thị Minh Trúc (2014). Một số yếu tố ảnh hưởng đến việc chọn học ngành Nông Lâm Ngư nghiệp - Trường Đại học Nông lâm Thành phố Hồ Chí Minh. Luận văn thạc sĩ Đo lường và Đánh giá trong giáo dục, Viện Đảm bảo chất lượng - Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Thị Bích Vân, Nguyễn Thị Thu Vân, Lưu Chí Danh (2017). Những nhân tố ảnh hưởng đến việc lựa chọn ngành học Kế toán ở Việt Nam. Tạp chí Kinh tế & Phát triển, 240(II), 72-82.
Ong, A. K. S., Prasetyo, Y. T., Pinugu, J. N. J., Chuenyindee, T., Chin, J., & Nadlifatin, R. (2022). Determining factors influencing students’ future intentions to enroll in chemistry-related courses: integrating self-determination theory and theory of planned behavior. International Journal of Science Education, 44(4), 556-578. https://doi.org/10.1080/09500693.2022.2036857
Phan, H. V., Nguyen, T. K. T., & Cao, T. T. H. (2016). Factors influence students’ choice of accounting as a major. International Days of Statistics and Economics, Prague, September 8-10, 1471-1481.
Trần Cao Bảo (2022). Phân tích các nhân tố tác động đến lựa chọn ngành học đại học và nghề nghiệp của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 19(6), 990-1001. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.19.7.3462(2022)
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .