Thiết kế một số dạng bài tập rèn luyện kĩ năng sử dụng từ Hán Việt cho học sinh lớp 6 trong dạy học Ngữ văn
Tóm tắt
Sino-Vietnamese words are an important part of Vietnamese vocabulary and also a central content in Vietnamese language teaching in the 6th grade Literature subject. However, reality shows the amount of exercises and types of exercises in current textbooks still do not meet the requirements to develop skills in using Sino-Vietnamese words for students in this grade. Therefore, the study proposed a number of exercises to help 6th grade students practise using Sino-Vietnamese word skills, divided into three main types, including: exercises using essay questions, excercises using multiple choice questions and exercises using tables, diagrams, and matching tools. Teachers need to consider the goals, duration, teaching circumstances, and target students to use these types of exercises flexibly in both practising Vietnamese language lessons and other activities of speaking, reading, and writing in Vietnamese.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên, 2021a). Ngữ văn 6 (tập 1), bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống. NXB Giáo dục Việt Nam.
Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên, 2021b). Ngữ văn 6 (tập 2), bộ sách Kết nối tri thức với cuộc sống. NXB Giáo dục Việt Nam.
Đinh Thảo (2021). Văn hóa trà Việt Nam: Những tinh hoa độc lập trên bản đồ trà thế giới. Tạp chí Phương Đông, 40, 103-106.
Nguyễn Minh Thuyết (tổng chủ biên, 2021a). Ngữ văn 6 (tập 1), bộ sách Cánh Diều. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Nguyễn Minh Thuyết (tổng chủ biên, 2021b). Ngữ văn 6 (tập 2), bộ sách Cánh Diều. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Trinh, L. T., Nguyen, T. C. T., & Nguyen, A. N. T. (2021). An Investigation into Secondary School Students’ Sino-Vietnamese Competence in Philology Learning Activities. Vietnam Journal of Education, 5(2), 61-67. https://doi.org/10.52296/vje.2021.91
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .