Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục kĩ năng sống cho trẻ mẫu giáo trong các trường mầm non thị xã Sơn Tây, thành phố Hà Nội theo hướng xây dựng “Trường học hạnh phúc”

Các tác giả

  • Văn Thị Nguyên Phòng Giáo dục và Đào tạo thị xã Sơn Tây, thành phố Hà Nội

Tóm tắt

Life skills education is currently one of the top key tasks in preschools, especially for kindergarten children. However, managing this educational activity still has many difficulties and challenges. This study surveyed 85 people (83 managers and teachers in 6 preschools, 2 officials of the town's Department of Education and Training) to learn about the current status of managing life skills education activities for kindergarten children in preschools in Son Tay town and Hanoi city towards building happy schools, through 4 management functions including: planning, organizing, directing and controlling, and evaluating. Research results show that basically all functions are at a good level, but there are still uneven criteria in each function. The above results will be an important basis to help educational managers develop measures to improve the quality of these activities in accordance with the goals of preschool education in the direction of building happy schools.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2015). Công văn số 463/BGDĐT-GDTX ngày 28/01/2015 về ban hành hướng dẫn triển khai thực hiện giáo dục kĩ năng sống tại các cơ sở giáo dục mầm non, giáo dục phổ thông, giáo dục thường xuyên.

Bộ GD-ĐT (2023). Công văn số 759/BGDĐT-GDTX ngày 04/12/2023 về tăng cường quản lí hoạt động giáo dục kĩ năng sống và hoạt động giáo dục ngoài giờ chính khóa.

Gau, S. J., Yen, H. W., & Liu, C. W. (2011). The study of interventive sex education on “holistic development” of high school students based on life skills. Formos J Sexol, 17, 21-38. https://doi.org/10.6784/FJS.201104.0021

Gunning, C., Holloway, J., & Healy, O. (2019). Evaluating the preschool life skills program to teach school readiness skills: An Irish pilot study. European Journal of Behavior Analysis, 20(1), 48-68.

Kaya, I., & Deniz, M. (2020). The effects of life skills education program on problem behaviors and social skills of 4-year-old preschoolers. Ilkogretim Online, 19(2), 612-623.

Kirchhoff, E., & Keller, R. (2021). Age-Specific Life Skills Education in School: A Systematic Review. Frontiers in Education, 6(June), 1-15.

Nguyễn Quang Uẩn (2008). Khái niệm kĩ năng sống xét theo góc độ Tâm lí học. Tạp chí Tâm lí học, 6(111), 1-4.

Nguyễn Thị Kim Nga (2021). Quản lí hoạt động giáo dục kĩ năng sống cho trẻ 5-6 tuổi tại các trường mầm non công lập Quận 7, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Văn Lang, 1(25), 131-138.

Sở GD-ĐT Hà Nội (2020). Công văn số 3065/SGDĐT-GDMN ngày 21/9/2020 về hướng dẫn nhiệm vụ giáo dục mầm non năm học 2020-2021.

Trần Văn Chương, Lê Thị Kim Loan (2020). Mục tiêu giáo dục phổ thông gắn với xây dựng nhà trường hạnh phúc - Nhìn từ thực tiễn giáo dục Việt Nam. Kỉ yếu hội thảo quốc tế về Tâm lí học - Giáo dục học vì sự phát triển học sinh và nhà trường hạnh phúc, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội - Bộ GD-ĐT, tr 472-479.

WHO (1986). Ottwa Charter for Health Promotion.

Đã Xuất bản

16.05.2024

Cách trích dẫn

Văn, T. N. (2024). Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục kĩ năng sống cho trẻ mẫu giáo trong các trường mầm non thị xã Sơn Tây, thành phố Hà Nội theo hướng xây dựng “Trường học hạnh phúc”. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 3), 178–182. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/1821

Số

Chuyên mục

Các bài báo