Phát triển chiến lược hợp tác giữa giảng viên theo chuyên ngành để tăng cường hiệu quả đào tạo và nghiên cứu khoa học trong các cơ sở giáo dục đại học hiện nay

Các tác giả

  • Nguyễn Văn Lượng Học viện Chính trị Khu vực I

Tóm tắt

In today's context, higher education is facing many challenges and opportunities. To meet increasing social and economic requirements, increasing efficiency in teaching and research activities becomes urgent. This article examines the important role of faculty collaboration across disciplines and methods for promoting this collaboration to increase effectiveness in higher education institutions. Through analyzing models, methods and influencing factors, it is found that collaboration between lecturers by major not only creates a diverse and rich environment but also promotes creativity and enhances expertise. This poses new challenges in managing time and resources, encouraging participation and contribution from members of the educational community. However, to truly increase effectiveness, it is necessary to invest in research and development, build links between research and teaching, as well as promote innovation and the effective application of knowledge and technology. Therefore, promoting cooperation between lecturers by major is an important step in improving the quality of university education and contributing to the sustainable development of society.

Tài liệu tham khảo

Adler-Kassner, L., & Wardle, E. (2018). Collaborative Models for Interdisciplinary Learning in Higher Education. Journal of Higher Education, 89(5), 829-854.

Cakar, T., & Çavuş, B. (2021). Supplier selection process in dairy industry using fuzzy TOPSIS method. Operational Research in Engineering Sciences: Theory and Applications, 4, 82-98.

Karadağ, H., Tosun, P., & Ayan, B. (2022). User-generated and brand-generated content as indicators of university brand personality and business strategy. Journal of Marketing for Higher Education, 1-23.

Lancaster, E., & McCarthy, J. F. (2020). The Role of Cross-Disciplinary Collaboration in the Research Writing Process. Journal of Research Communication, 45(2), 211-228.

Miller, P. R., & Haig, B. D. (2017). Interdisciplinary Collaboration: An Emerging Cognitive Science. Cognitive Science Quarterly, 12(3), 421-439.

Nguyễn Kim Dung, Phạm Thị Hương (2017a). Hệ sinh thái hợp tác của các trường đại học việt nam và doanh nghiệp: quan điểm của giảng viên. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học An Giang, 17(5), 77-94.

Nguyễn Kim Dung, Phạm Thị Hương (2017b). Thực trạng hợp tác của các trường đại học với doanh nghiệp ở Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 14(4), 29-41.

Nguyễn Thị Lan (2020). Mô hình hợp tác giữa giảng viên và cán bộ thư viện tại các trường đại học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh, 3, 22-27.

Reymert, I., & Thune, T. (2022). Task complementarity in academic work: a study of the relationship between research, education and third mission tasks among university professors. J Technol Transf, 1-30.

Sachdeva, M., Lehal, R., Gupta, S., & Gupta, S. (2023). Influence of contextual factors on investment decision-making: a fuzzy-AHP approach. Journal of Asia Business Studies, 17, 108-128.

Sukirno, D. S., & Siengthai, S. (2011). Does participative decision making affect lecturer performance in higher education? International Journal of Educational Management.

Tuan, N. A., Hue, T. T., Lien, L. T., Van, L. H., Nhung, H. T. T., & Dat, L. Q. (2022). Management factors influencing lecturers’ research productivity in Vietnam National University, Hanoi, Vietnam: A structural equation modeling analysis. Heliyon, 8, e10510.

Weber, L. (2003). Justification and methods of university evaluation: a European perspective. How to Evaluate a University and What For, 22.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, V. L. (2024). Phát triển chiến lược hợp tác giữa giảng viên theo chuyên ngành để tăng cường hiệu quả đào tạo và nghiên cứu khoa học trong các cơ sở giáo dục đại học hiện nay. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 45–50. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2143

Số

Chuyên mục

Các bài báo