Vận dụng hoạt động giảng và bình trong dạy học đọc hiểu văn bản văn học đáp ứng yêu cầu đổi mới dạy học Ngữ văn

Các tác giả

  • Đặng Phúc Hậu Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng

Tóm tắt

The commentary and preaching activity which is not unfamiliar to teachers, is one of the ways of teaching that has existed for a long time in the history of literature teaching. However, at the present, in the spirit of innovating teaching methods, renovating programs and textbooks of Literature have satisfied the theme of “basic and comprehensive” innovation in education, applying the commentary and preaching activity in teaching reading comprehension of literary texts is still unclear, even it is forgotten. The article proposes some applying measures apply the commentary preaching activity in teaching reading comprehension of literary texts to toward the goal of improving the quality and effectiveness of teaching reading comprehension of literary texts not only promote traditional teaching methods but also apply active and modern teaching methods to meet the current requirements of innovation in teaching Literature. This study wishes to contribute an idea to help teachers and learners have a more satisfactory view of the commentary and preaching activity as well as be more aware of applying the commentary preaching activity in teaching reading comprehension of literary texts effectively.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2022). Công văn số 3175/BGDĐT-GDTrH ngày 21/7/2022 về việc hướng dẫn đổi mới phương pháp dạy học và kiểm tra, đánh giá môn Ngữ văn ở trường phổ thông.

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Nguyễn Thị Ngân Hoa, Đặng Lưu (đồng chủ biên), Phan Huy Dũng, Nguyễn Thị Mai Liên, Lê Thị Minh Nguyệt, Nguyễn Thị Minh Thương (2023a). Ngữ Văn 8, Bộ Kết nối tri thức với cuộc sống (tập 2). NXB Giáo dục Việt Nam.

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Nguyễn Thị Ngân Hoa, Đặng Lưu (đồng chủ biên), Phan Huy Dũng, Nguyễn Thị Mai Liên, Lê Thị Minh Nguyệt (2023b). Ngữ Văn 9, Bộ Kết nối tri thức với cuộc sống (bản mẫu) (tập 2). NXB Giáo dục Việt Nam.

Đỗ Ngọc Thống (tổng chủ biên), Bùi Minh Đức (chủ biên), Phạm Thị Thu Hiền (2022). Phương pháp dạy học đọc hiểu văn bản (Giáo trình dành cho sinh viên ngành Sư phạm). NXB Giáo dục Việt Nam.

Hoàng Phê (chủ biên, 1998). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Lê Trí Viễn (1992). Đến với bài thơ hay. NXB Giáo dục.

Nguyễn Thị Minh Phương, Phạm Thị Thuý (2011). Cẩm nang phương pháp sư phạm (Những phương pháp và kĩ năng sư phạm hiện đại, hiệu quả từ các chuyên gia Đức và Việt Nam). NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.

Phạm Văn Đồng (1983). Tổ quốc ta, nhân dân ta, sự nghiệp ta và người nghệ sĩ (In lần thứ 5). NXB Văn học.

Trần Đình Sử (2004). Đọc hiểu văn bản - một khâu đột phá trong nội dung và phương pháp dạy văn hiện nay. Tạp chí Giáo dục, 102(chuyên đề, quý IV), 16-18.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Đặng, P. H. (2024). Vận dụng hoạt động giảng và bình trong dạy học đọc hiểu văn bản văn học đáp ứng yêu cầu đổi mới dạy học Ngữ văn. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 63–68. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2147

Số

Chuyên mục

Các bài báo