Quan điểm của Hoàng Đạo Thúy về mục tiêu của giáo dục đối với sự phát triển cá nhân: Khảo sát một số tác phẩm viết trước năm 1945

Các tác giả

  • Đặng Tuấn Dũng Trường Đại học Khoa học xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Nguyễn Xuân Mạnh Trường Đại học Khoa học xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội
  • Phan Thu Hương Trường Đại học Khoa học xã hội và Nhân văn - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

The reformation of education in our country is occurring in many facets. Looking into the current situation, it is our belief that the studies on related problems of basic relation of education is necessary to reach the goal of a humanistic education. With this in our mind, we choose the approach on education of Hoang Dao Thuy (1900-1994) as the subject of our theoretical study. We focus on the study of Hoang Dao Thuy’s opinion on the meaning of education to the development of individual. Hoang Dao Thuy’s idea based on three arguments: Firstly, he was against the idea of education as a way to reach fame and money. Secondly, Hoang Dao Thuy argue that learning is to understand Lễ”. “Lễ” is the law, the system of society which everyone has to follow. That is why the basic of a good individual is “Lễ”. Thirdly, education is not to do job, but to “choose” job. Choosing job is having the abilities to work in every fields and finding the jobs to make ourselves and the society better. The subject for the study in practice is Hoang Dao Thuy’s works in pre-1945 period.

Tài liệu tham khảo

Bonin, H., Hodeir, C., & Klein, J.-F. (2008). L’esprit économique impérial. Saint Denis: SFHOM.

Đào Duy Anh (2009). Từ điển Hán - Việt giản yếu. NXB Văn hóa - Thông tin.

Hoàng Đạo Thúy (1943a). Chữ “Lễ”. Thanh Nghị, 44, 5-8.

Hoàng Đạo Thúy (1943b). Việc học nghề. Thanh Nghị, 50, 7-8.

Mác, C., & Ăngghen, P. (1994). Toàn tập (Tập 20). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.

Trần Khánh Đức (2022). Khoa học giáo dục và Quản lí giáo dục: Lí luận và thực tiễn. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Viện Ngôn ngữ học (2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Đặng, T. D., Nguyễn, X. M., & Phan, T. H. (2024). Quan điểm của Hoàng Đạo Thúy về mục tiêu của giáo dục đối với sự phát triển cá nhân: Khảo sát một số tác phẩm viết trước năm 1945. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 167–171. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2265

Số

Chuyên mục

Các bài báo