Khảo sát thực trạng đánh giá năng lực giải thuật của sinh viên ngành Công nghệ thông tin trường đại học sư phạm

Các tác giả

  • Vũ Đức Thông Trường Cao đẳng Sư phạm Trung ương

Tóm tắt

Algorithm competence is a crucial foundation in Information Technology (IT), supporting programming, system optimization, speed improvement, and resource saving. It addresses complex issues, ensures information security, and advances artificial intelligence. Consequently, e-commerce and data science systems can analyze and utilize data effectively, aiding accurate decision-making. A survey at some universities of education on evaluating students' algorithm competence in the Data Structures and Algorithms course revealed inconsistencies in outcome-based evaluations, affecting student motivation. This highlights the need for improved assessment methods to better support students.

Tài liệu tham khảo

Bergsmann, E., Schultes, M. T., Winter, P., Schober, B., & Spiel, C. (2015). Evaluation of competence-based teaching in higher education: From theory to practice. Evaluation and program planning, 52, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.evalprogplan.2015.03.001

Bröker, K., Kastens, U., & Magenheim, J. (2015). Competences of undergraduate computer science students. KEYCIT 2014 key competencies informatics ICT, 7, 77.

Đinh Mạnh Tường (2001). Giáo trình cấu trúc dữ liệu và giải thuật. NXB Khoa học và Kĩ thuật.

Ershov, A. P., Zvenigorodskiy, G. A., & Pervin Yu, A. (1995). Shkol'naya informatika (kontseptsii, sostoyaniya, perspektivy)[School Informatics (concepts, status, prospects)]. Informatika i obrazovanie, 1, 3-20.

Glaser, R. (1981). The future of testing: A research agenda for cognitive psychology and psychometrics. American Psychologist, 36(9), 923.

Knuth, D. E. (1997). The art of computer programming (Vol. 3). Pearson Education.

Kushnirenko, A. G., & Lebedev, G. V. (1999). 12 lectures on what a school course of Informatics is needed for and how to teach it. In Informatics (No. 1, pp. 2-15).

Lebedeva, T. N. (2005). Formation of algorithmic thinking of schoolchildren in the process of teaching recursive algorithms in specialized classes of secondary general education school. Abstract of the thesis. diss... for Ph. D. ped. Sciences.-Yekaterinburg.

Lưu Khánh Linh (2020). Đánh giá kết quả học tập môn học theo chuẩn đầu ra chương trình đào tạo đảm bảo sự liên kết các thành tố của quá trình dạy học. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 5, 67-72.

Nguyễn Thanh Sơn (2016). Đổi mới kiểm tra, đánh giá kết quả học tập của sinh viên theo hướng tiếp cận năng lực nhằm đáp ứng chuẩn đầu ra. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học An Giang, 9(1), 35-40.

Trường Đại học Sư phạm Hà Nội (2022). Chương trình đào tạo sư phạm Tin học.

Trường Đại học Sư phạm Hà Nội 2 (2022). Chương trình đào tạo sư phạm Tin học.

Trường Đại học Sư phạm Huế (2022). Chương trình đào tạo sư phạm Tin học.

Zharkova, G. A., & Polyakova, L. N. (2004). Logical problems of entrance examinations in Informatics. Informatics and Education, 10, 60-72.

Đã Xuất bản

25.06.2024

Cách trích dẫn

Vũ, Đức T. (2024). Khảo sát thực trạng đánh giá năng lực giải thuật của sinh viên ngành Công nghệ thông tin trường đại học sư phạm. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 262–268. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2281

Số

Chuyên mục

Các bài báo