Giáo dục STEM thông qua dự án “Đèn ngủ thông minh” bằng ngôn ngữ lập trình mBlock 5

Các tác giả

  • Vũ Thảo Nguyên Trường Đại học Công nghệ Nanyang, Singapore
  • Nguyễn Tuệ Vy Trường THPT Chu Văn An, Hà Nội
  • Phạm Bá Quang Trường THPT Chu Văn An, Hà Nội
  • Phương Gia Phong Trường THPT Chuyên Khoa học Tự nhiên, Hà Nội
  • Bùi Tuấn Kiệt Trường THPT Chuyên Hạ Long, Quảng Ninh

Tóm tắt

Vietnamese education is undergoing fundamental and comprehensive transformations in terms of the quality and effectiveness of general education; shifting from a knowledge-transfer education system to one that develops comprehensive attributes and competences. The development of STEM education will equip students with scientific knowledge closely linked to its practical application. Students are organized to participate actively and proactively in learning, and they can apply the knowledge they have acquired to solve problems; thereby contributing to the formation and development of their qualities and competences. This article introduces the advantages of STEM education, the visual programming language mBlock 5, the Arduino UNO circuit board, and the process (with illustrations) of building smart electronic devices. The research results have served as a valuable reference, enabling middle school students to create learning projects using visual programming languages that are not as complex as languages like C or Python, which they have not yet studied at the secondary school level.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018) Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2020). Công văn số 3089/BGDĐT-GDTrH ngày 14/8/2020 về việc triển khai giáo dục STEM trong giáo dục trung học.

Bộ GD-ĐT (2022). Quyết định số 1282/QĐ-BGDĐT ngày 10/5/2022 ban hành Kế hoạch tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025 của Bộ GD-ĐT.

Gunbatar, M. S., & Karalar, H. (2018). Gender Differences in Middle School Students’ Attitudes and Self-Efficacy Perceptions towards mBlock Programming. European Journal of Educational Research, 7(4), 925-933. https://doi.org/10.12973/eu-jer.7.4.925

Kefalis, C., & Drigas, A. (2019). Web based and online applications in STEM education. International Journal of Engineering Pedagogy, 9(4), 76-85. https://doi.org/10.3991/ijep.v9i4.10691

Nguyễn Văn Biên, Nguyễn Đức Đạt (2023). Sử dụng thí nghiệm với Arduino trong dạy học: Một nghiên cứu tác động về giáo dục STEM. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 10), 40-46.

Plaza, P., Blazquez, M., Perez, C., Castro, M., & Martin, S. (2018). Arduino as an Educational Tool to Introduce Robotics. 2018 IEEE International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering, pp. 1-8.

Thủ tướng Chính phủ (2022). Quyết định số 131/QĐ-TTg ngày 25/01/2022 phê duyệt Đề án “Tăng cường ứng dụng công nghệ thông tin và chuyển đổi số trong giáo dục và đào tạo giai đoạn 2022-2025, định hướng đến năm 2030”.

Đã Xuất bản

28.06.2024

Cách trích dẫn

Vũ, T. N., Nguyễn, T. V., Phạm, B. Q., Phương, G. P., & Bùi, T. K. (2024). Giáo dục STEM thông qua dự án “Đèn ngủ thông minh” bằng ngôn ngữ lập trình mBlock 5. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 107–113. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2324

Số

Chuyên mục

Các bài báo