Thực trạng năng lực giáo dục học sinh của giáo viên trung học phổ thông Việt Nam

Các tác giả

  • Lại Thị Yến Ngọc Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

The development of the competence of teachers to meet the requirements of the fundamental and comprehensive renovation of education and training has a crucial meaning. It determines the success of the educational innovation career. The article presents research results on the current student education competence of 1416 Vietnamese high school teachers. The results show that the teacher’s competence in educating students is quite good. However, the teachers also face difficulties, and some manifestations of the component’s competence are not high. It is necessary to have solutions to support and foster to improve the educational competence of students for teachers. Besides, teachers also need to further promote the role of self-study and self-improvement to gradually enhance their competence and contribute to improving teacher and education quality.

Tài liệu tham khảo

Lại Thị Yến Ngọc (2018). Năng lực giáo dục học sinh của giáo viên trung học phổ thông. Kỉ yếu hội thảo quốc tế “Giáo dục cho mọi người”. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Lai, T. Y. N. (2022). Tool design for assessment of student education competence of high school teacher. Proceedings of 2nd Hanoi Forum on Pedagogical and Educational Sciences. Vietnam National University Press, pp. 178-187.

Lee, J. (2017). A study on developing a practical teaching competency evaluation tool for preservice teachers using the behavioural skill rating scale. Seoul National University doctoral thesis.

Nguyễn Thị Hằng Nga, Trần Thị Thanh Huyền (2020). Nâng cao năng lực dạy học phân hóa cho giáo viên đáp ứng Chương trình giáo dục phổ thông 2018. Tạp chí Giáo dục, 480, 5-9.

Phạm Minh Hạc (2014). Luận bàn về giáo dục, quản lí giáo dục, khoa học giáo dục. NXB Giáo dục Việt Nam.

Phạm Thị Kim Anh (2016). Phát triển năng lực dạy học cho giáo viên phổ thông đáp ứng chương trình giáo dục mới. Kỉ yếu Hội thảo khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 270-279.

Phan Trọng Ngọ, Nguyễn Thị Mỹ Hoà (2017). Năng lực dạy học của giáo viên trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 136, 37-41.

Tăng Thị Thuỳ, Hà Thị Thu Trà, Đoàn Phương Anh, Phùng Thanh Thuỷ (2022). Phát triển công cụ tự đánh giá năng lực STEAM của giáo viên phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(10), 21-26.

Đã Xuất bản

28.06.2024

Cách trích dẫn

Lại, T. Y. N. (2024). Thực trạng năng lực giáo dục học sinh của giáo viên trung học phổ thông Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 280–286. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2358

Số

Chuyên mục

Các bài báo