Thực trạng năng lực thực hành của học sinh, sinh viên sau tốt nghiệp các cơ sở giáo dục nghề nghiệp tỉnh Nghệ An qua đánh giá của người sử dụng lao động và một số khuyến nghị

Các tác giả

  • Nguyễn Hữu Hằng Trường Cao đẳng Việt - Đức Nghệ An

Tóm tắt

Employers increasingly demand higher capacity of workers. Surveying and assessing the capacity of graduates is necessary for vocational training institutions to have solutions to continuously improve the quality of human resource training to meet the requirements of users. The article presents the results of a survey of the current status of some core capacities and skills of students and graduates of college and intermediate training programs at vocational training institutions in Nghe An province. From there, some solutions are recommended to improve training quality at vocational training institutions to meet the capacity requirements of enterprises for workers. The results show that the capacity factors of students and graduates are basically accepted by employers, but there are still some skills that need to be improved, especially soft skills. This result is important for vocational training institutions to have a basis for orientation in developing human resource training strategies to meet labor market requirements.

Tài liệu tham khảo

Bornewasser, M., Evers, J., & Warner, N. (2018). Kompetenzerwerb in vernetzten Strukturen. In M. Bornewasser (Hrsg.), Kompetenzmanagement in Organisationen. Vernetztes Kompetenzmanagement: Gestaltung von Lernprozessen in organisationsübergreifenden Strukturen Berlin, Heidelberg, New York: Springer, 2018, Seite 11-23. https://doi.org/10.1007/978-3-662-54954-4_2

Bộ Khoa học và Công nghệ (2015). TCVN ISO 9000:2015 - Hệ thống quản lí chất lượng - Cơ sở và từ vựng. Xuất bản lần thứ tư.

Cedefop (2014). Terminology of European education and training policy. A selection of 130 key terms. Second edition, ISBN: 978-92-896-1165-7; Publisher: EU.

Kauffeld, S. (2006). Kompetenzen messen, bewerten, entwickeln. Ein prozessanalytischer Ansatz für Gruppen. Betriebswirtschaftliche Abhandlungen: Neue Folge, Bd. 128. Stuttgart, Schäffer-Poeschel, 2006. Krüger, W. & Homp, C. (1997). Kernkompetenz-Management. Hessen, Deutschland. Dr. Th. Gabler Verlag.

Nguyễn Hữu Hằng, Nguyễn Như An (2021). Việc làm 4.0 - Thách thức đối với người lao động và những vấn đề đặt ra cho các cơ sở giáo dục nghề nghiệp. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt kì 1 tháng 5, 154-158.

Nguyễn Quang Việt, Hoàng Ngọc Vinh, Đặng Thị Huyền, Lê Thị Thảo, Britta van Erckelens, Hoàng Bích Hà, Vũ Minh Huyền (2018). Thuật ngữ giáo dục nghề nghiệp. NXB Thanh niên.

Nunnally, J. (1978). Psychometric Theory. New York: McGraw-Hill.

The Council of the European Union (2017). Council Recommendation on the European Qualifications Framework for lifelong learning and repealing the recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning. Official Journal of the European Union 2017/C 189/03.

Đã Xuất bản

28.06.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, H. H. (2024). Thực trạng năng lực thực hành của học sinh, sinh viên sau tốt nghiệp các cơ sở giáo dục nghề nghiệp tỉnh Nghệ An qua đánh giá của người sử dụng lao động và một số khuyến nghị. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 7), 287–293. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2359

Số

Chuyên mục

Các bài báo