Xây dựng đề bài viết văn kể chuyện sáng tạo trong dạy học tiếng Việt ở tiểu học
- Từ khóa:
- Designing
- tasks
- creative writing
- narrative writing
Tóm tắt
Designing a task is the first measure in a series to help students meet the requirements of creative narrative writing. The task plays a decisive role in deciding what and how students will write, and at the same time, serves as the basis for building and developing ideas in their writing. This article presents some different ways of creating tasks for each grade with different levels of creativity requirements on the same text, helping students develop writing skills at different times, in accordance with the requirements of contemporary teaching creative writing. The research results show that designing writing tasks plays an important role in promoting students' creativity in writing in general and in writing narrative essays in particular. Teachers can integrate and combine different types of tasks to meet specific teaching requirements or to suit each set of textbooks.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Brookes, I., & Marshall, M. (2004). Good writing guide. Harap Publishers.
Chu Huy (2000). Dạy kể chuyện ở trường tiểu học. NXB Giáo dục.
NguyễnMinh Thuyết (chủ biên), TrầnMạnh Hưởng, Lê Phương Nga, Trần Hoàng Túy (2014). Tiếng Việt 2 (tập 1). NXB Giáo dục Việt Nam.
Quynh, D. T. (2023). Teaching creative writing in English by using picture poems. VNU Journal of Foreign Studies, 39(1), 141-153. https://doi.org/10.63023/2525-2445/jfs.ulis.4846
Temizkan, M. (2011). The Effect of Creative Writing Activities on the Story Writing Skill. Educational Sciences: Theory and Practice, 11(2), 933-939.
Trần Thị Hiền Lương, Nguyễn Khánh Hà (2010). Một số định hướng về việc dạy kĩ năng viết sáng tạo cho học sinh tiểu học trong môn Tiếng Việt. Đề tài khoa học cấp Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, mã số: V2010-02.
Trịnh Thị Hương (2022). Dạy kĩ năng đặt câu hỏi trong dạy đọc cho học sinh tiểu học theo mô hình “chuyển giao kĩ năng”. Tạp chí Giáo dục, 22(24), 1-7.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .