Xây dựng tình huống dạy học hình học không gian (Toán 11) nhằm phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh

Các tác giả

  • Lê Hồng Thái Trường THPT Lê Quý Đôn, thành phố Tân An, tỉnh Long An

Tóm tắt

The 2018 General Education Program for Mathematics identifies mathematical modeling competence as one of the five mathematical competencies that students need to develop. When teaching Spatial Geometry content to develop students' mathematical modeling competence, teachers face certain challenges. The study presents theoretical foundations related to mathematical modeling competence. From those foundations, based on the requirements of the 2018 General Education Program, the study proposes a process of constructing illustrative examples to create opportunities to develop mathematical modeling competence in teaching 11th grade spatial geometry. Clarifying the manifestations of mathematical modeling competence has helped students solve exercises easily, and is also the basis for teachers to orient suggested questions to guide students in performing.

Tài liệu tham khảo

Baranová, L., & Katrenicová, I. (2018). Role of descriptive geometry course in development of students’ spatial visualization skills. In Annales Mathematicae et Informaticae (Vol. 49, pp. 21-32). Eszterházy Károly University Institute of Mathematics and Informatics.

Bloom, B. S. (1976). Human characteristics and school learning. New York: McGraw-Hill.

Blum, M., & Jensen, T. (2007). What’s all the fuss about competencies? In W. Blum, P. L. Galbraith, H. Henn, M. Niss, (Eds): Modelling and Applications in Mathematics Education (ICMI Study 14), 45-56, Springer.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge: Harvard University Press.

Cao Thị Hà, Nguyễn Xuân Dũng (2023). Phát triển năng lực mô hình hóa cho học sinh trong dạy học Hàm số ở lớp 10 trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(3), 21-27.

Hoffer, A. (1981). Geometry is more than proof. Mathematics Teacher.

Lê Thị Hoài Châu (2014). Mô hình hóa trong dạy học khái niệm đạo hàm. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 65, 5-17.

Martinovic, D., & Manizade, A. G. (2018). The challenges in the assessment of knowledge for teaching geometry. International Journal on Mathematics Education, 50, 613-629.

Nguyễn Bá Kim (2010). Phương pháp dạy học môn Toán. NXB Đại học Sư phạm.

Đã Xuất bản

25.10.2024

Cách trích dẫn

Lê, H. T. (2024). Xây dựng tình huống dạy học hình học không gian (Toán 11) nhằm phát triển năng lực mô hình hóa toán học cho học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 24(đặc biệt 10), 55–59. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2547

Số

Chuyên mục

Các bài báo