Xây dựng bộ tiêu chí đánh giá sự phát triển chuyên môn của giáo viên phổ thông

Các tác giả

  • Nguyễn Hoàng Đoan Huy Đại học Bách khoa Hà Nội
  • Hà Thị Lan Hương Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

In the context of educational reform, particularly with the implementation of the 2018 General Education Curriculum, the need to evaluate teachers’ professional development has become urgent to ensure teaching quality and educational effectiveness. Based on prominent educational evaluation theories such as Kirkpatrick's and Guskey's models, this article developed a theoretical framework to propose a set of criteria for assessing professional development of general education teachers. Drawing on this theoretical foundation, a framework with 6 standards and 56 criteria was proposed. This set of criteria not only supports the evaluation of teachers' professional development but also helps guide the improvement of teachers' competencies, meeting the demands of educational innovation and enhancing the quality of teaching in the modern educational context.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Thông tư số 20/2018/TT-BGDĐT ngày 22/8/2018 quy định về Chuẩn nghề nghiệp giáo viên cơ sở giáo dục phổ thông.

Desimone, L. M. (2009). Improving Impact Studies of Teachers’ Professional Development: Toward Better Conceptualizations and Measures. Educational Researcher, 38(3), 181-199. https://doi.org/10.3102/ 0013189X08331140

Dương Bích Hằng, Hoàng Anh Đức, Bùi Thị Minh Hồng (chủ biên, 2021). Giáo dục phổ thông Việt Nam - Chuyển biến và sáng tạo. NXB Dân trí.

Gall, M. D., & Renchler, R. (1985). Effective Staff Development for Teachers: A Research-Based Model. ERIC Publications.

Glatthorn, A. A. (1987). Cooperative Professional Development: Peer-Centered Options for Teacher Growth. Educational Leadership, 45, 31-35.

Guskey, T. R. (2000). Evaluating Professional Development. Corwin.

Guskey, T. R. (2016). Gauge Impact with 5 levels of Data. Journal of Standards and Development, 37(1), 32-37.

Kirkpatrick, D. L. (1994). Evaluating training programs. Berrett-Koehler.

Timperley, H., Wilson, A., Barrar, H., & Fung, I. (2007). Teacher Professional Learning and Development Best Evidence Synthesis Iteration. Wellington: Ministry of Education.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.11.2024

Cách trích dẫn

Nguyễn, H. Đoan H., & Hà, T. L. H. (2024). Xây dựng bộ tiêu chí đánh giá sự phát triển chuyên môn của giáo viên phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 24(22), 13–18. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2575

Số

Chuyên mục

Các bài báo