Nâng cao năng lực viết cho học sinh lớp 4 qua mô hình học tập trải nghiệm của David Kolb
Tóm tắt
Experiential learning is a part of the new general education program, making educational content not limited to books, but closely linked to social life; is the way to comprehensively develop students' personalities, meeting the goals of general education in Vietnam. For Vietnamese in general and writing teaching content in particular, experiential activities help learners acquire knowledge deeply through new and interesting approaches, contributing to improving the effectiveness of Vietnamese teaching as well as developing writing skills for students. This article studies and proposes ways to organize experiential learning suitable for the psychological characteristics and receptive abilities of primary school students, illustrated through a specific lesson in the Vietnamese 4 program. David Kolb's experiential learning model is one of the exciting experiments to help learners become more active and creative, contributing to developing writing skills for primary school students.
Tài liệu tham khảo
Đinh Thị Kim Thoa (2014). Hoạt động trải nghiệm sáng tạo - góc nhìn từ lí thuyết “Học từ trải nghiệm”. Kỉ yếu Hội thảo về Hoạt động trải nghiệm sáng tạo của học sinh phổ thông, tr 37-44. Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development (2nd ed.). Upper Saddle Silver, NJ: Pearson FT Press.
Lê Thị Thơm (2022). Giải pháp nâng cao năng lực dạy học trải nghiệm môn Tiếng Việt cho giáo viên tiểu học tại thành phố Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 22(3), 31-35. Nguyễn Thị Liên (2016). Tổ chức hoạt động trải nghiệm sáng tạo trong nhà trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam. Nguyễn Thị Ly Kha, Trịnh Cam Ly (đồng chủ biên), Vũ Thị Ân, Trần Văn Chung, Phạm Thị Kim Oanh, Hoàng Thụy Thanh Tâm (2022). Tiếng Việt 4, tập 2. NXB Giáo dục Việt Nam.
Trần Thị Hiền Lương, Nguyễn Khánh Hà (2011). Một số định hướng về dạy kĩ năng viết sáng tạo cho học sinh tiểu học trong môn Tiếng Việt. Đề tài Khoa học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, mã số: V2010-02. Trần Thị Kim Cúc, Nguyễn Phan Lâm Quyên (2019). Phát triển năng lực thiết kế và tổ chức dạy học trải nghiệm cho giáo viên tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 453, 24-27; 39.
Vũ Trọng Đông (2022). Tìm hiểu việc dạy kĩ năng viết cho học sinh từ lớp 1 đến lớp 3 trong sách giáo khoa Tiếng Việt, bộ sách Cánh Diều. Tạp chí Giáo chức Việt Nam, 184, 70-73.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .