Đánh giá tính khả thi của việc mở ngành Ngôn ngữ Anh trình độ đại học tại Phân hiệu Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh tại tỉnh Bến Tre

Các tác giả

  • Đặng Anh Phương Phân hiệu Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh tại tỉnh Bến Tre
  • Huỳnh Như An Phân hiệu Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh tại tỉnh Bến Tre/Trường Đại học Bách khoa - Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Vietnam National University Ho Chi Minh City Campus is the only university training institution in Ben Tre, currently only teaching Construction Engineering, causing many difficulties in enrollment and development orientation. Therefore, opening a new major is an urgent requirement, with the English Linguistics being proposed thanks to the critical role of English in the globalization period. This study assesses the feasibility of opening a university-level English Linguistics major at the Campus through secondary data and a survey of 5,485 high school students in Ben Tre. The results show that opening an English Linguistics major is entirely feasible, meeting the locality's practical needs and students' aspirations. Moreover, Vietnam National University Ho Chi Minh City Campus meets the initial conditions for opening a major. Still, it needs to invest more in facilities and recruit more permanent lecturers to maintain stable training activities after the major is implemented. This study is of great significance in orienting development strategies, improving training quality, and meeting the demand for high-quality human resources in Ben Tre province and the Southwest region.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2022). Thông tư số 02/2022/TT-BGDĐT ngày 18/01/2022 về quy định điều kiện, trình tự, thủ tục mở ngành đào tạo, đình chỉ hoạt động của ngành đào tạo trình độ đại học, thạc sĩ, tiến sĩ.

Lê Thị Thanh Giao, Lê Thị Thanh Xuân, Đoàn Khánh Hưng, Nguyễn Thị Trang (2023). Các yếu tố ảnh hưởng đến việc lựa chọn trường đại học của sinh viên Trường Du lịch - Đại học Huế. Tạp chí Khoa học Đại học Huế: Khoa học Xã hội và Nhân văn, 133(6A), 149-168.

Martin, D., & Jennifer, J. (2010). English as a Lingua Franca in theGlobal Context: Interconnectedness, Variation and Change. Contending with Globalization in World Englishes, Chapter 4, Multilingual Matters.

Nguyễn Thị Như (2018). Chính sách ngôn ngữ của Singapore. Tạp chí Khoa học Đại học Tân Trào, 8, 29-35.

Nguyễn Ngọc Thanh Huy (2024). Nhu cầu về hình thức hướng nghiệp của học sinh trung học phổ thông chuyên: Nghiên cứu tại tỉnh Bến Tre. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 6), 244-248.

Tỉnh ủy Bến Tre (2021). Đề án 06-ĐA/TU ngày 29/01/202 về phát triển nguồn nhân lực đáp ứng yêu cầu phát triển kinh tế - xã hội tỉnh Bến Tre giao đoạn 2020-2025, tầm nhìn 2030.

Tran, C. B. (2022). The factors affecting university major and profession choices of high school students. Ho Chi Minh City University of Education Journal of Science, 19(6), 990-1001. https://doi.org/10.54607/hcmue.js.19.7.3462(2022)

Đã Xuất bản

30.11.2024

Cách trích dẫn

Đặng, A. P., & Huỳnh, N. A. (2024). Đánh giá tính khả thi của việc mở ngành Ngôn ngữ Anh trình độ đại học tại Phân hiệu Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh tại tỉnh Bến Tre. Tạp Chí Giáo dục, 24(11), 350–355. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2807

Số

Chuyên mục

Các bài báo