Đánh giá sự tham gia của gia đình vào giáo dục học sinh: Kinh nghiệm quốc tế và khuyến nghị cho Việt Nam

Các tác giả

  • Trần Thị Hương Giang Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

General orientations on how to effectively coordinate family education and school education, including how to effectively coordinate school education and social education, have been proposed in the 2018 General Education Curriculum’s fourth component, “Socialization of Education.” In order to guarantee that student’s competencies and qualities are developed, families need to be involved in the educational process at every educational level. In order to help student to learn about real-world experiences, families and the social community will work with schools to organize experiential education and career guidance programs. To grasp the current situation and improve family participation in student education, it is necessary to have appropriate assessment methods. The article summarizes international experience in assessing family participation in student education, and makes recommendations for Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Australian Government Department of Education (2020). Family-School Partnerships Framework: A guide for schools and families.

Ban Chấp hành Trung ương (2013). Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Chik, P. P. M. (2008). Parental Involvement in Education: A Study of Secondary Schools in Hong Kong. Asia Pacific Journal of Education, 28(1), 69-84.

Chính phủ (2014). Nghị quyết số 44/NQ-CP ngày 09/9/2014 ban hành chương trình hành động của Chính phủ thực hiện Nghị quyết số 29-NQ/TW ngày 04/11/2013 Hội nghị lần thứ Tám Ban Chấp hành Trung ương khóa XI về đổi mới căn bản, toàn diện giáo dục và đào tạo, đáp ứng yêu cầu công nghiệp hóa, hiện đại hóa trong điều kiện kinh tế thị trường định hướng xã hội chủ nghĩa và hội nhập quốc tế.

Christenson, S. L., & Sheridan, S. M. (2001). Schools and families: Creating essential connections for learning. Guilford Press.

Education Bureau of Hong Kong (2018). Guidelines on Home-School Cooperation and Parent Education.

Emerson, L., Fear, J., Fox, S., & Sanders, E. (2012). Parental engagement in learning and schooling: Lessons from research. Australian Research Alliance for Children and Youth (ARACY).

Epstein, J. L. (1995). School/family/community partnerships: Caring for the children we share. Phi Delta Kappan, 76(9), 701-712.

Epstein, J. L. (2011). School, family, and community partnerships: Preparing educators and improving schools. Boulder, CO: Westview Press.

Fan, X., & Chen, M. (2001). Parental involvement and students’ academic achievement: A meta-analysis. Educational Psychology Review, 13, 1-22. https://doi.org/10.1023/A:1009048817385

Fantuzzo, J., Tighe, E., & Childs, S. (2000). Family involvement questionnaire: A multivariate assessment of family participation in early childhood education. Journal of Educational Psychology, 92(2), 367-376. https://doi.org/10.1037/0022-0663.92.2.367

Hanson, R., Pugliese, C., & Grady, S. (2019). Parent and Family Involvement in Education: Results from the National Household Education Surveys Program of 2019. National Center for Education Statistics.

Henderson, A. T., & Mapp, K. L. (2002). A New Wave of Evidence: The Impact of School, Family, and Community Connections on Student Achievement. Southwest Educational Development Laboratory.

Hill, N. E., & Tyson, D. F. (2009). Parental involvement in middle school: A meta-analytic assessment of the strategies that promote achievement. Developmental Psychology.

Hoover-Dempsey, K. V., & Sandler, H. M. (1997). Why do parents become involved in their children’s education? Review of Educational Research, 67(1), 3-42. https://doi.org/10.2307/1170618

Hornby, G. (2011). Parental involvement in childhood education: Building effective school-family partnerships. Springer.

Jeynes, W. H. (2012). Meta-Analysis of the Efficacy of Different Types of Parental Involvement Programs for Urban Students. Education and Urban Society.

Kohl, G. W., Lengua, L. J., & McMahon, R. J. (2000). Parent involvement in school: Conceptualizing multiple dimensions and their relations with family and demographic risk factors. Journal of School Psychology, 38(6), 501-523.

Olmstead, C. (2013). Using technology to increase parent involvement in schools. TechTrends, 57(6), 28-37.

Ontario Ministry of Education (2010). Parent Engagement Policy: Creating a welcoming school environment.

Pushor, D., & Ruitenberg, C. (2005). Parent engagement and leadership. Research Report No.134, Saskatoon, Canada: Dr. Stirling McDowell Foundation for Research into Teaching.

Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

Walker, J. M. T., Shenker, S. S., & Hoover-Dempsey, K. V. (2010). Why do parents become involved in their children’s education? Implications for school counselors. Professional School Counseling, 14(1), 27-41. https://doi.org/10.1177/2156759X1001400104

Yang, D., Chen, P., Wang, K., Li, Z., Zhang, C., & Huang, R. (2023). Parental Involvement and Student Engagement: A Review of the literature. Sustainability, 15(7), 5859. https://doi.org/10.3390/su15075859

Đã Xuất bản

30.12.2024

Cách trích dẫn

Trần T. H. G. (2024). Đánh giá sự tham gia của gia đình vào giáo dục học sinh: Kinh nghiệm quốc tế và khuyến nghị cho Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 12), 8–14. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2814

Số

Chuyên mục

Các bài báo