Rèn kĩ năng tạo lập văn bản đa phương thức kiểu bài viết báo cáo nghiên cứu cho học sinh lớp 11

Các tác giả

  • Trần Văn Cảnh Trường Đại học Trà Vinh

Tóm tắt

Currently, communication activities are gradually shifting to a multimodal trend. The research report text type is included in the 2018 Literature General Education Program, but this is a very new type of text for high school students. This article explores and proposes some measures to train the skills of creating multimodal research reports to help students study, research, and work more effectively in the future. The research results show that the experimental process of training multimodal research report writing skills in Literature for grade 11 students has many advantages. Students master the methods, research processes and implementation as well as write a report of results that combines linguistic and non-linguistic elements, and at the same time, there is a connection between theoretical knowledge at home and practical life.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Đỗ Ngọc Thống (2017). Định hướng đổi mới chương trình môn Ngữ văn. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 143, 1-4.

Nguyễn Phú Lộc (2015). Phương pháp nghiên cứu trong giáo dục. NXB Đại học Cần Thơ.

Nguyễn Thành Thi (chủ biên, 2022). Ngữ văn 10, bộ Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Thành Thi (chủ biên, 2023). Ngữ văn 11, bộ Chân trời sáng tạo. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Văn Tuấn (2022). Cẩm nang nghiên cứu khoa học: Từ ý tưởng đến công bố. NXB Tổng hợp Thành phố Hồ Chí Minh.

Phạm Thị Thanh Phượng (2021). Dạy học tạo lập văn bản đa phương thức theo Chương trình Ngữ văn 2018. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 47, 13-17.

Võ Thị Ngọc Lan, Nguyễn Văn Tuấn (2012). Giáo trình Phương pháp nghiên cứu khoa học. NXB Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh.

Đã Xuất bản

30.12.2024

Cách trích dẫn

Trần Văn Cảnh T. V. C. (2024). Rèn kĩ năng tạo lập văn bản đa phương thức kiểu bài viết báo cáo nghiên cứu cho học sinh lớp 11. Tạp Chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 12), 63–68. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/2824

Số

Chuyên mục

Các bài báo