Năng lực động viên học sinh của giáo viên tiểu học vùng Đông Nam Bộ
Tóm tắt
Motivating students is considered a core competency within a teacher's pedagogical competencies, referring to inspiring students, encouraging their effort, and fostering their love of learning. However, most scientific studies on motivating skills fall within the field of managerial psychology. There is a gap of research on assessing elementary school teachers' competence to motivate students in the Southeastern region of Vietnam. This article examines how elementary teachers in this region demonstrate their competence to motivate learners in teaching activities, aiming to identify their strengths and limitations in this area. The findings reveal that the examined competence was at an average level, with inconsistent performance across its components. Significant disparities were also found in the examined competence scores based on variables such as gender, educational qualifications, and years of experience, while no significant differences were observed concerning the location of teaching assignments. These findings serve as a foundation for proposing psychological and educational measures to enhance teachers' competence to motivate students.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.
Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 27/2020/TT-BGDĐT ngày 04/9/2020 ban hành quy định đánh giá học sinh tiểu học.
Daniel Goleman (2011). Trí tuệ cảm xúc - làm thế nào để biến những xúc cảm của bạn thành trí tuệ?. NXB Lao động - Xã hội.
Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. NXB Hồng Đức.
Huỳnh Văn Sơn (2018). Giao tiếp sư phạm. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh.
Isabelle Filliozat (2018). Có phải tại con đâu. NXB Thế giới.
Nguyễn Thị Ngọc Liên (2017). Năng lực động viên giáo viên của hiệu trưởng trường tiểu học. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
Nguyễn Thị Tuyết Mai (2002). Năng lực động viên trong hoạt động quản lí của cán bộ chủ chốt cấp huyện giai đoạn hiện nay. Luận án tiến sĩ Tâm lí học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
Öqvist, A., & Malmström, M. (2018). What motivates students? A study on the effects of teacher leadership and students’ self-efficacy. International Journal of Leadership in Education, 21(2), 155-175.
Phạm Thị Thanh Hải (2021). Nghề giáo viên tiểu học - Những vấn đề lí luận và thực tiễn. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Phan Trọng Ngọ, Lê Minh Nguyệt (2017). Năng lực sư phạm của giáo viên trung học. Tạp chí Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam, 142, 19-23.
Schneider, K. (2019). What does competence mean?. Psychology, 10(14), 1938-1958.
Thomas Gordon (2019). Đào tạo giáo viên hiệu quả. NXB Phụ nữ.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
![Giấy phép Creative Commons](http:// i.creativecommons.org/l/by/ 4.0 / 88x31.png )
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .