Tuyển chọn và sử dụng văn bản đọc mở rộng trong dạy học chuyên đề “Tập nghiên cứu và viết báo cáo về một vấn đề văn học hiện đại và hậu hiện đại”: Trường hợp truyện ngắn Việt Nam sau 1975 về đề tài chiến tranh

Các tác giả

  • Phan Quan Thông NCS Trường Đại học Trà Vinh

Tóm tắt

The thematic program Research and Reporting on a Modern and Postmodern Literary Issue for Grade 12 introduces two research texts to help students develop their research and reporting skills. However, the limited number of texts and the lack of an extended reading list highlight the need for teachers to provide additional suitable materials. This article proposes a process for selecting and using extended reading texts for students researching post-1975 short stories on the theme of war, aiming to enhance their knowledge, analytical skills, critical thinking, and creativity. The research findings indicate that selecting and using research texts for extended reading in teaching the thematic program is essential. This approach not only helps students improve their knowledge and skills in analysis and synthesis but also fosters their critical and creative thinking abilities.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bùi Mạnh Hùng (tổng chủ biên), Phan Huy Dũng (chủ biên), Nguyễn Thị Diệu Linh, Nguyễn Thị Ngọc Minh (2024). Chuyên đề học tập Ngữ văn 12. NXB Giáo dục Việt Nam.

Cameron, L. (2001). Teaching languages to young learners. Cambridge University Press.

Fristiara, C., & Rahmawati, R. (2017, April). The Use of Theme-Based Approach in Teaching Young Learners’ Vocabulary of English Club at Nur Hidayah Islamic Elementary School. In The 2nd TEYLIN International Conference Proceedings April 2017.

Lã Nhâm Thìn, Đỗ Ngọc Thống (đồng tổng chủ biên), Trần Văn Toàn (chủ biên), Bùi Minh Đức (2024). Chuyên đề học tập Ngữ văn 12. NXB Đại học Huế.

Lathufirdaush, F. (2014). The implementation of theme-based teaching to improve students’ speaking skills (A classroom action research at one of elementary schools in Bandung). Journal of English and Education, 2(1), 9-26.

Mumford, D. (1995). Planning a theme-based unit. Pacific Edge Publishing.

Mutiarani, M., & Rahman, I. A. (2019). Theme Based Instruction Model in Teaching Extensive Reading. English Language in Focus (ELIF), 2(1), 43-52. https://doi.org/10.24853/elif.2.1.43-52

Nguyễn Thành Thi (chủ biên), Trần Lê Duy, Đoàn Lê Giang, Phạm Ngọc Lan (2024). Chuyên đề học tập Ngữ văn 12. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Thị Thu Thủy (chủ biên), Đào Thị Hồng Hạnh, Trần Thị Ngọc (2017). Giáo trình Lí luận dạy học Ngữ văn. NXB Đại học Thái Nguyên.

Nguyễn Văn Long (chủ biên), Nguyễn Thị Bình, Lã Thị Bắc Lý, Mai Thị Nhung, Trần Đăng Suyền (2007). Giáo trình Văn học Việt Nam hiện đại: Từ sau Cách mạng tháng Tám 1945 (tập 2). NXB Đại học Sư phạm.

Phương Lựu, Trần Đình Sử, Nguyễn Phương Nam, Lê Ngọc Trà, La Khắc Hòa, Thành Thế Thái Bình (2006). Lí luận văn học. NXB Giáo dục.

Rachmadani, F. (2022). The implementation of theme-based teaching to improve students’english vocabulary in speaking. English Language Teaching Methodology, 2(2), 110-119.

Trần Đăng Suyền (chủ biên), Nguyễn Văn Long (đồng chủ biên), Lê Quang Hưng, Trịnh Thu Tiết (2012). Giáo trình Văn học Việt Nam hiện đại: Từ đầu thế kỉ XX đến 1945 (tập 1). NXB Đại học Sư phạm.

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Phan, Q. T. (2025). Tuyển chọn và sử dụng văn bản đọc mở rộng trong dạy học chuyên đề “Tập nghiên cứu và viết báo cáo về một vấn đề văn học hiện đại và hậu hiện đại”: Trường hợp truyện ngắn Việt Nam sau 1975 về đề tài chiến tranh. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 139–145. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3081

Số

Chuyên mục

Các bài báo