Một số biện pháp rèn luyện “Kĩ năng bộc lộ quan điểm cá nhân” cho học sinh trung học phổ thông trong dạy học đọc hiểu văn bản nghị luận
Tóm tắt
In the context that Vietnamese education is undergoing a fundamental and comprehensive renovation in the direction of developing students' qualities and capabilities, the practice of expressing personal views for students is an important content to keep in mind. In addition, the reading comprehension in the previous Literature curriculum only stopped at the teacher commenting on the work; the students listened passively, and the knowledge students received was limited within the scope provided by the teacher. Therefore, choosing an appropriate reading comprehension method to help students read and understand texts and form reading comprehension skills in a methodical way plays an important role. The article proposes some measures to practice the skills of expressing personal views for high school students in teaching reading comprehension of argumentative texts. This is a practical issue, with scientific and practical significance, meeting innovation requirements.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Hoàng Phê (chủ biên, 2000). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.
Lê Văn Hồng (chủ biên, 2001). Tâm lí học lứa tuổi và tâm lí học sư phạm. NXB Giáo dục.
Nguyễn Thị Hồng Nam (2012). Sử dụng nhật kí đọc sách trong dạy học đọc hiểu văn bản nghệ thuật. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Cần Thơ, 18, 128-138.
Nguyễn Thị Thu Hiền (2016). Phát huy năng lực cá nhân của học sinh trong hoạt động dạy học đọc hiểu văn bản. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sài Gòn, 21, 116-121.
Nguyễn Văn Cường, Nguyễn Cẩm Thanh (2015). Tương tác trong dạy học và dạy học tương tác. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 2, 3-9.
Taffy, E. R., & Elfrieda, H. H. (2007). Creating Intergrated Approach to Literacy Instruction. Harcourt Brace College Publishers.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .