Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục ở một số trường phổ thông có nhiều cấp học trên địa bàn thành phố Hà Nội theo hướng tiếp cận giáo dục giá trị văn hoá

Các tác giả

  • Trần Quang Hưng Trường Tiểu học, Trung học cơ sở và Trung học phổ thông Thực nghiệm Khoa học Giáo dục, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam

Tóm tắt

In the context of fundamental and comprehensive innovation of Vietnamese education, educational activities, including experiential activities at the primary level and experiential and career guidance activities at the secondary and high school levels, have become a mandatory part, playing an essential role in realizing the goals of the 2018 General Education Program. Effective management of these activities in the school education plan, from determining goals, content, and organization forms to implementation conditions, ensures education quality and contributes to the comprehensive development of students' qualities and competences. In this article, the author focuses on assessing the awareness of managers and teachers about the importance, meaning, and goals of educational activities, as well as the current status of planning, organization, implementation, direction, inspection, control, and conditions to ensure. Through a survey of education management staff at the department, division, and multi-level general schools, the article provides insight into the current status of educational management. It proposes efficient solutions, contributing to the orientation to improve the quality of general education today.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Hung, T., Tien, H., & Phong, T. (2024). Managing career orientation experience activities in high schools under the new curriculum: A case study in Hanoi, Vietnam. Proceedings of ICERI2024 Conference, 11th-13th November 2024, Seville, Spain, 8631-8641. ISBN: 978-84-09-63010-3.

Lê Thị Sông Hương, Đặng Thị Phương (đồng chủ biên, 2021). Giáo dục giá trị văn hoá cho học sinh trung học phổ thông theo Chương trình Giáo dục phổ thông 2018. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nguyễn Hồng Thuận (2021). Xác định hệ giá trị văn hóa cần hình thành ở học sinh phổ thông trong giai đoạn mới. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 18(8), 20-27.

Nguyễn Hồng Thuận (chủ biên, 2019). Giáo dục giá trị cho học sinh trung học phổ thông trong bối cảnh toàn cầu hoá và hội nhập. NXB Khoa học Xã hội.

Phạm Đỗ Nhật Tiến, Nguyễn Hồng Thuận, Vương Thị Phương Hạnh (2020). Giáo dục giá trị trong trường phổ thông - Kinh nghiệm quốc tế và bài học cho Việt Nam. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 26, 1-9.

Tran, H., Tran, P., & Ngo Thi, H. (2023). Organizing educational activities of cultural values for high school students: A case study of Vietnam in the current period. INTED2023 Proceedings, 17th International Technology, Education and Development Conference, 6-8 March, 2023 Valencia, Spain, 8152-8161.

Uỷ ban Nhân dân Thành phố Hà Nội (2023). Kế hoạch số 136/KH-UBND ngày 28/4/2023 về việc xây dựng 7 trường phổ thông có nhiều cấp học tiên tiến, hiện đại theo Chương trình số 06-CTr/TU của Thành ủy.

Đã Xuất bản

28.02.2025

Cách trích dẫn

Trần, Q. H. (2025). Thực trạng quản lí hoạt động giáo dục ở một số trường phổ thông có nhiều cấp học trên địa bàn thành phố Hà Nội theo hướng tiếp cận giáo dục giá trị văn hoá. Tạp Chí Giáo dục, 25(1), 283–290. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3161

Số

Chuyên mục

Các bài báo