Đề xuất mô hình quản trị đại học gắn với tự chủ đại học: trường hợp tại Trường Đại học Kiên Giang
Tóm tắt
As university autonomy has become an inevitable trend, a critical solution to achieving fruitful autonomy is reforming the governance model in higher education institutions. The model must be designed to adapt to a highly competitive environment, optimize governance tools based on new technologies, and ensure quality in every task and efficiency in each operation, aligning with the roadmap for university autonomy in the new period. This article presents fundamental concepts of university governance, university autonomy, and the autonomy-based governance model, as well as an analysis of the current governance model at Kien Giang University. It concludes by proposing a model and several governance solutions for the university in the new phase. The research findings indicate that effective university governance requires a unified system of role assignments and responsibilities among the Party Committee, the University Council, the Rector, and the Vice Rectors (the Board of Management). The coherence and consistency in the hierarchical division of roles among these high-level governing bodies are essential for successfully implementing university governance tied to autonomy in the new period.
Tài liệu tham khảo
Carvalho, T., & Diogo, S. (2018). Exploring the Relationship between Institutional and Professional Autonomy: A Comparative Study between Portugal and Finland. Journal of Higher Education Policy and Management, 40(1), 18-33. https://doi.org/10.1080/1360080X.2018.1395916
Gornitzka, Å., Maassen, P., & Fumasoli, T. (2017). University Reform and Institutional Autonomy: A Framework for Analysing the Living Autonomy. Higher Education Quarterly, 71(3), 239-250. https://doi.org/10.1111/hequ.12129
Hussin, S., & Asimiran, S. (2020). University governance and developmental autonomy. Proceeding of International Conference on Islam And Higher Education, 1-15.
Lê Chi Lan (2021). Đề xuất mô hình quản trị đại học hướng đến tự chủ đại học. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 39, 1-6.
Nguyễn Đông Phong, Nguyễn Hữu Huy Nhựt (2013). Quản trị đại học và mô hình cho trường đại học khối Kinh tế ở Việt Nam. Tạp chí Phát triển và Hội nhập, Trường Đại học Kinh tế - Tài chính Thành phố Hồ Chí Minh, 8(18), 63-68.
Pandey, I. M. (2004). Governance of Higher Education Institutions. Vikalpa: The Journal for Decision Makers, 29(2), 79-84. https://doi.org/10.1177/0256090920040207
Phan Văn Kha (2017). Phân cấp quản lí dịch vụ giáo dục theo hướng tăng quyền tự chủ và trách nhiệm xã hội của các cơ sở giáo dục. Hội thảo khoa học “Quyền tự chủ của các cơ sở giáo dục - đào tạo trong bối cảnh đổi mới giáo dục”, Hội Khoa học Tâm lí - Giáo dục việt Nam, 102-114.
Quốc hội (2018). Luật sửa đổi, bổ sung một số điều của Luật Giáo dục đại học. Luật số 34/2018/QH14, ban hành ngày 19/11/2018.
Waghodekar, P. H. (2018). Autonomy in Higher Education. Journal of Interdisciplinary Research, 3(1), 76-89.
Zare, R. N. (2018). Autonomy and accountability in institutions of higher education. Current Science, 114(8), 16031604.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .