Chuyển đổi số trong giảng dạy phổ thông: Nghiên cứu trường hợp trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Phạm Minh Trường Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

In the context of the Fourth Industrial Revolution, digital transformation (DT) in general education in Vietnam, especially in Ho Chi Minh City, has become an urgent requirement. This study aims to assess the readiness and ability of teachers to apply technology in their teaching practices in Ho Chi Minh City. A survey and descriptive statistical methods were utilized to collect data from 435 teachers, allowing for an analysis of their awareness and technological skills. The results indicate that the majority of teachers have a basic understanding of DT; however, there is a need for further specialized training to enhance their technology application abilities. Additionally, some teachers face challenges in using technology, highlighting the necessity for training support and provision of equipment. The study concludes that investing in training and technical support is crucial for improving educational quality in the context of digital transformation. Meeting these needs will create more favorable conditions for both teachers and students in the teaching and learning process.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2023). Báo cáo tình hình chuyển đổi số trong giáo dục phổ thông.

Cục Thống kê Thành phố Hồ Chí Minh (2024). Niên giám thống kê Thành phố Hồ Chí Minh 2024. NXB Thống kê.

Đặng Văn Em, Đào Văn Hân, Lê Văn Tài, Nguyễn Hải Lan Anh, Võ Thị Kim Hậu (2023). Kĩ năng sử dụng Internet của sinh viên Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh trong bối cảnh chuyển đổi số ở Việt Nam hiện nay: Thực trạng và giải pháp. Tạp chí Giáo dục, 23(15), 58-64.

Đinh Văn Đệ, Phạm Hữu Lộc, Nguyễn Kính, Lương Xuân Thịnh , Nguyễn Thành Nam (2023). Chuyển đổi số trong công tác quản lí đào tạo: Nghiên cứu tại Trường Cao đẳng Lý Tự Trọng Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Giáo dục, 23(số đặc biệt 8), 313-318.

Gronn (2018). The impact of digital technology on education. Journal of Educational Change, 19(1), 1-25. https://doi.org/10.1007/s10833-017-9324-5

Lê Phương Trường, Lâm Thành Hiển, Lê Đức Thịnh (2021). Chuyển đổi số trong giáo dục đại học: một phân tích tại Trường Đại học Lạc Hồng. Tạp chí Giáo dục, 514, 40-46.

Lee (2020). Digital transformation in education: Beyond technology and towards a cultural shift. Journal of Educational Technology, 15(2), 45-58. https://doi.org/10.1234/jet.2020.01502

Nguyễn Hoài Nam, Đinh Văn Đệ, Phạm Hữu Lộc, Lương Xuân Thịnh, Nguyễn Thị Thu Hà (2024). Chuyển đổi số trong giáo dục - giải pháp tối ưu để phát triển giáo dục Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 8), 18-22.

Nguyễn Thị Hồng Chuyên (2023). Các yếu tố ảnh hưởng đến ý định chuyển đổi số trường tiểu học: Nghiên cứu tại khu vực miền núi phía Bắc ở Việt Nam. Tạp chí Giáo dục, 23(7), 47-52.

Nguyễn Thị Minh Thúy (2021). Vai trò của hợp tác trong chuyển đổi số giáo dục: Nghiên cứu trường hợp tại Việt Nam. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, 16(3), 77-83.

UNESCO (2021). Education in a digital age: The role of technology in education. Paris: UNESCO Publishing.

UNESCO (2023). Digital transformation in education: Current status and solutions. Paris: UNESCO Publishing.

Yamane, T. (1967). Statistics: An Introductory Analysis (2nd Edition). Harper and Row, New York.

Đã Xuất bản

31.03.2025

Cách trích dẫn

Phạm, M. T. (2025). Chuyển đổi số trong giảng dạy phổ thông: Nghiên cứu trường hợp trên địa bàn Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 2), 223–228. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3388

Số

Chuyên mục

Các bài báo