Quan niệm và hướng dạy học đọc hiểu mở rộng văn bản trong Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn 2018
Tóm tắt
In Vietnam's educational innovation context, the 2018 General Education Curriculum for Literature has marked a significant step forward in teaching reading comprehension. A notable highlight is that in addition to prescribing several “classic” texts, the Program has expanded guidance on selecting materials and reading comprehension methods suitable for each grade level and a specific number of texts. However, the generality and brevity of this guidance have caused many challenges for both textbook compilers and teachers in selecting materials, defining the concept of “extended reading comprehension” and implementing effective teaching and assessment methods. Based on this reality, the article clarifies the concept and orientation of teaching extended text reading comprehension while connecting with specific reading comprehension requirements in the 2018 General Education Curriculum for Literature. The research results support teachers and learners in accessing content more effectively and affirm the significance of building an education that develops thinking and creative abilities for students in the new era.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
California State Board of Education (1997). English-Language Arts Content Standards for California Public Schools - Kindergarten Through Grade Twelve. CSEA.
Coiro, J. (2003). Reading comprehension on the Internet: Expanding our understanding of reading comprehension to encompass new literacies. The Reading Teacher, 56(5), 458-464.
Day, R. (2005). Extensive reading in the second language classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Day, R., & Bamford, J. (2002). Top ten principles for teaching extensive reading. Reading in a Foreign Language, 14(2), 136-141.
Hoàng Hoà Bình (chủ biên), Nguyễn Thị Hạnh, Nguyễn Thuý Hồng, Trần Thị Hiền Lương, Vũ Nho, Nguyễn Thị Phương Thảo, Đỗ Ngọc Thống, Nguyễn Thị Hồng Vân (2014). Dạy học Ngữ văn ở trường phổ thông. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Kathy, S. G. (1997). Literature as a way of knowing. Stenhouse, ME.
Nguyễn Hữu Hoàng (2022). Nghiên cứu về Chương trình Đọc mở rộng: Lí thuyết và thực tiễn. Tạp chí Thiết bị giáo dục, 260(1), 58-61.
OECD (2018). PISA 2018: Reading Literacy Framework. https://www.oecd.org/en/about/directorates/directorate for-education-and-skills.html
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .