Ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học âm nhạc cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Giáo dục - Đại Học Quốc Gia Hà Nội

Các tác giả

  • Đặng Văn Phúc Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội

Tóm tắt

The application of information technology in music education is a field of significant interest and rapid development. Many studies emphasize that technology can bring numerous positive benefits to music teaching and learning. This study aims to assess the current state of information technology application in music education for Early Childhood Education students at the University of Education, Vietnam National University, Hanoi. The survey results from 131 Early Childhood Education students highlight the importance of integrating technological applications into the field of music. Teaching through video on online platforms combined with the use of applications such as Finale, Sibelius, MuseScore, Audacity, and Adobe Audition not only helps students excel in theoretical knowledge but also enhances their practical skills in playing musical instruments, singing, composing, and music production. The research results are the basis for making some recommendations to improve the effectiveness of applying information technology in teaching music for students majoring in Preschool Education.

Tài liệu tham khảo

Demirci, S. A., & Senol, A. (2013). Usage of Information Technology in the Programs of Music Teaching, Example of Uludag University Turkey. In 2013 International Conference on Educational Research and Sports Education (ERSE 2013) (pp. 210-214). Atlantis Press.

Đinh Thị Trang, Nguyễn Thị Thủy Tiên, Đỗ Thị Thùy Linh (2024). Thực trạng kĩ năng sử dụng một số phần mềm hỗ trợ thực hành múa của sinh viên ngành Giáo dục mầm non Trường Đại học Tây Nguyên. Tạp chí Khoa học Tây Nguyên, 18(5), 95-103.

Eiksund, Ø. J., Angelo, E., & Knigge, J. (2020). Music Technology in Education: Channeling and Challenging Perspectives (p. 285). Cappelen Damm Akademisk/NOASP (Nordic Open Access Scholarly Publishing).

Liu, J. (2022). The auxiliary role of college music in teaching in view of artificial intelligence. Mobile Information Systems, 2022(1), 2693199. https://doi.org/10.1155/2022/2693199

Nguyễn Quang Thuận (2023). Ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học môn giáo dục công dân theo định hướng phát triển năng lực học sinh ở trường trung học phổ thông hiện nay. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Nguyễn Thị Như Hương, Lê Thị Lan Phương (2022). Thử nghiệm vận dụng mạng xã hội vào giảng dạy học phần Giáo dục hòa nhập cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non tại Trường Đại học Quảng Bình. Tạp chí Thiết bị Giáo dục, 1(280), 123-125.

Oleksandrovych, Z. O. (2022). The Content of Professional Information Competence of Future Teachers of Music Art. International Journal of Innovative Technologies in Social Science, 1(33). https://doi.org/10.31435/rsglobal_ijitss/30032022/7760

Phạm Quang Thuận, Nguyễn Văn Hảo (2023). Xây dựng website hỗ trợ dạy học thực hành âm nhạc cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non. Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt 10, 95-101.

Tong, J. (2016). Design and implementation of music teaching platform in college based on android mobile technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 11(5), 4-9. https://doi.org/10.3991/ijet.v11i05.5686

Wang, L. (2021). Application of computer music technology in college music teaching. Journal of Physics: Conference Series, 1915(3). 10.1088/1742-6596/1915/3/032073

Zhao, Y. (2022). Analysis of music teaching in basic education integrating scientific computing visualization and computer music technology. Mathematical Problems in Engineering, 1, 3928889. https://doi.org/10.1155/2022/3928889

Zhu, N. (2022). Application of Internet Information Technology in College Music Education Teaching System. Wireless Communications and Mobile Computing, 1, 5718168. https://doi.org/10.1155/2022/5718168

Đã Xuất bản

31.03.2025

Cách trích dẫn

Đặng, V. P. . (2025). Ứng dụng công nghệ thông tin trong dạy học âm nhạc cho sinh viên ngành Giáo dục mầm non: Nghiên cứu trường hợp tại Trường Đại học Giáo dục - Đại Học Quốc Gia Hà Nội. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 2), 332–337. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3408

Số

Chuyên mục

Các bài báo