Vận dụng chu trình học tập trải nghiệm của David Kolb vào quá trình dạy đọc văn bản văn chương ở trường trung học phổ thông
Tóm tắt
Experiential learning is a form of active learning. Applying David Kolb's experiential learning cycle to teaching literary reading at the upper secondary level contributes to the realization of this teaching approach. In current research and teaching practices in Literature, the term 'experiential learning' has been presented. However, a systematic and effective understanding and application of experiential learning remains an underexplored area. This article aims to highlight the compatibility between experiential learning theory and the teaching of literary texts, thereby proposing an approach for integrating Kolb’s experiential learning cycle into literary reading instruction at the high school level. This approach aligns with the goals and requirements of the 2018 General Education Curriculum for Literature. The research findings indicate that the experiential learning cycle can be applied throughout all stages of the teaching process, particularly in developing students’ genre-based reading comprehension skills and their ability to interpret literary texts.
Tài liệu tham khảo
Baker, A. C., Jensen, P. J., & Kolb, D. A. (2002). Conversational learning: An experiential approach to knowledge creation (p. 68). Westport, CT: Quorum Books.
Bergsteiner, H., & Avery, G. C. (2014). The twin-cycle experiential learning model: reconceptualising Kolb's theory. Studies in Continuing Education, 36(3), 257-274.
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Cooper, C. R. (1989). Researching Response to Literature and the Teaching of Literature: Points of Departure. Ablex Publishing Corporation.
Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall. Kolb, D. A. (2015). Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development. 2nd Edition Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
Hoàng Thị Mai (2017). Lí thuyết ứng đáp của người đọc và việc đổi mới phương pháp dạy đọc Văn ở nhà trường phổ thông. In trong sách Phương pháp luận giải mã văn bản văn học, tác giả Phan Trọng Luận, NXB Đại học Sư phạm.
Probst, R. E. (2004). Response and analysis: Teaching literature in secondary school. Heinemann.
Rosenblatt, L. M. (1982). The literary transaction: Evocation and response. Theory Into Practice, 21(4), 268-277.
Ryder, M., & Downs, C. (2022). Rethinking reflective practice: John Boyd’s OODA loop as an alternative to Kolb. The International Journal of Management Education, 20(3), 100703.
Todorov, T. (2011). Văn chương lâm nguy (Trần Huyền Sâm, Đan Thanh dịch; Trần Thiên Đạo hiệu đính). NXB Văn học.
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .