Quản lí dựa trên nhà trường: Mối tương quan giữa quyền tự chủ và trách nhiệm giải trình của các trường phổ thông ở Việt Nam

Các tác giả

  • Phạm Thế Kiên Phân hiệu Đại học Huế tại Quảng Trị

Tóm tắt

School-Based Management is a widely implemented model in schools worldwide, with autonomy and accountability as fundamental characteristics. This paper examines the current relationship between autonomy and accountability in Vietnamese general schools to propose measures for increasing autonomy and accountability across various operational domains, aligning with national policies and international educational reform trends. The study, based on data from 811 school administrators, teachers, and school board members from primary and lower secondary schools in three major provinces and cities of Vietnam (Ninh Bình, Huế, and Ho Chi Minh City), was analyzed using SPSS 22.0. The findings indicate that autonomy and accountability in general schools regarding organizational management, personnel management, curriculum planning and implementation, textbooks, teaching materials, financial management, infrastructure development, and resource mobilization are rated relatively low. The study also reveals a strong correlation between autonomy and accountability, showing that the higher the autonomy granted to general schools, the greater their level of accountability. Therefore, to enhance accountability, it is essential to increase the autonomy of general schools.

Tài liệu tham khảo

Bandur, A. (2018). Stakeholders’ responses to school-based management in Indonesia. International Journal of Educational Management, 32(6), 1082-1098.

Bandur, A., Hamsal, M., & Furinto, A. (2022). 21st Century experiences in the development of school-based management policy and practices in Indonesia. Educational Research for Policy and Practice, 21(1), 85-107.

Bernstein, I. H., & Nunnally, J. C. (1994). Psychometric Theory (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.

Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 28/2020/TT-BGDĐT ngày 04/9/2020 ban hành Điều lệ trường tiểu học.

Bộ GD-ĐT (2020). Thông tư số 32/2020/TT-BGDĐT ngày 15/9/2020 ban hành Điều lệ trường trung học cơ sở, trường trung học phổ thông và trường phổ thông có nhiều cấp học.

Bùi Minh Hiền, Nguyễn Vũ Bích Hiền (đồng chủ biên, 2015). Quản lí và lãnh đạo nhà trường. NXB Đại học Sư phạm.

Caldwell, B. J. (2005). School-based management (Vol. 3). International Institute for Educational Planning.

Cornito, C. M. (2021). Striking a Balance between Centralized and Decentralized Decision Making: A School-Based Management Practice for Optimum Performance. International Journal on Social and Education Sciences, 3(4), 656-669.

Dwangu, A. M., & Mahlangu, V. P. (2021). Accountability in the financial management practices of school principals. International Journal of Educational Management, 35(7), 1504-1524.

Ha, X. V., & Murray, J. C. (2023). Corrective feedback: Beliefs and practices of Vietnamese primary EFL teachers. Language Teaching Research, 27(1), 137-167.

Nguyễn Tiến Hùng (2014). Quản lí giáo dục phổ thông trong bối cảnh phân cấp quản lí giáo dục. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Nordholm, D., Wermke, W., & Jarl, M. (2023). In the eye of the storm? Mapping out a story of principals’ decision-making in an era of decentralisation and re-centralisation. Journal of Educational Administration and History, 55(4), 420-440.

OECD (2001). New school Management Approaches. OECD Publishing Service.

Parra, J. D. (2022). Decentralisation and school-based management in Colombia: An exploration (using systems thinking) of the Full‐Day Schooling programme. International Journal of Educational Development, 91, 102579.

Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

Thủ tướng Chính phủ (2024). Quyết định số 1705/QĐ-TTg ngày 31/12/2024 phê duyệt Chiến lược phát triển giáo dục đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045.

Vũ Thị Mai Hường (2016). Quản lí trường tiểu học theo tiếp cận quản lí dựa trên nhà trường. Luận án tiến sĩ Quản lí giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Tải xuống

Đã Xuất bản

20.06.2025

Cách trích dẫn

Phạm T. K. (2025). Quản lí dựa trên nhà trường: Mối tương quan giữa quyền tự chủ và trách nhiệm giải trình của các trường phổ thông ở Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(12), 53–58. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3507

Số

Chuyên mục

Các bài báo