Thực trạng và biện pháp quản lí hoạt động tư vấn học đường cho học sinh ở các trường trung học cơ sở huyện Chương Mỹ, thành phố Hà Nội
Tóm tắt
School consultation activities (SCA) for students play an important role in educational activities in secondary schools, so the principals of secondary schools in Chuong My district (Hanoi city) are interested in implementing them and have achieved initial results, notably contributing to prevention, timely support for some students facing psychological difficulties in learning and in life. However, survey results show that SCA for students in secondary schools in Chuong My district are not regular, do not ensure quality and effectiveness; the main reason leading to this situation is that the management of SCA for students lacks uniformity, science, and is not close to reality. To improve the quality of SCA for students in secondary schools in Chuong My district, this article proposes measures including: innovating the planning of SCA for students; innovate the organization and implementation of SCA for students; organize training on knowledge and professional skills in SCA for consultants and teachers; strengthen cooperation with external stakeholders to implement SCA for students; innovate the inspection and evaluation of SCA for students.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2017). Thông tư số 31/2017/TT-BGDĐT ngày 18/12/2017 hướng dẫn thực hiện công tác tư vấn tâm lí cho học sinh trong trường phổ thông.
Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 33/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 hướng dẫn công tác xã hội trong trường học.
Đỗ Thị Bích Loan, Mạc Thị Việt Hà (2019). Khung năng lực của cán bộ tư vấn học đường Bang Florida - Hoa Kỳ. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20, 104-108.
Erchul, W. P., & Martens, B. K. (2010). School Consultation: Conceptual and Empirical Bases of Practice. Spinger.
Jones, G. R., & George, J. M. (2017). Essentials of Contemporary Management. McGraw-Hill Education.
Massé, L., Couture, C., Levesque, V., & Bégin, J-Y. (2013). Impact of a school consulting programme aimed at helping teachers integrate students with behavioural difficulties into secondary school: actors’ points of view. Emotional and Behavioural Difficulties, 18(3), 327-343.
Nguyễn Đức Sơn (chủ biên, 2017). Giáo trình Tâm lí học giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.
Schmidt, J. J. (1999). Counseling in Schools: Essential Services and Comprehensive Programs (3rd edition). Allyn & Bacon, Boston.
Sheridan, S. M., Richards, J. R., & Smoot, T. Y. (2000). School Consultation. Encyclopedia of Psychology, 7, 167-170.
Trần Kiểm (2016). Những vấn đề cơ bản của Khoa học Quản lí giáo dục. NXB Giáo dục Việt Nam.
UBND huyện Chương Mỹ (2022). Báo cáo số 563/BC-UBND ngày 22/8/2022 tổng kết năm học 2021-2022, phương hướng nhiệm vụ năm học 2022-2023.
UBND huyện Chương Mỹ (2023). Báo cáo số 550/BC-UBND ngày 16/8/2023 tổng kết năm học 2022-2023, phương hướng nhiệm vụ năm học 2023-2024.
Zins, J. E., & Erchul, W. P. (2002). Best Practices in School Consultation. In A. Thomas & J. Grimes (Eds.), Best practices in school psychology IV, pp. 625-643, National Association of School Psychologist.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .