Quy đổi điểm giữa các kì thi: Nghiên cứu trường hợp môn toán của kì thi đánh giá đầu vào đại học trên máy tính (V-SAT) và kì thi tốt nghiệp trung học phổ thông

Các tác giả

  • Hà Xuân Thành Cục Quản lí chất lượng, Bộ Giáo dục và Đào tạo
  • Bế Thị Tuyết Trường Đại học Ngoại thương
  • Hà Hoàng Hiệp Đại học Bách khoa Hà Nội
  • Phạm Ngọc Duy Tổ chức phi lợi nhuận New Meridian, USA

Tóm tắt

As higher education in Vietnam increasingly diversifies its university admissions methods, the use of results from various examinations requires a solid scientific foundation to ensure fairness and equivalence in evaluating candidates. The Standardized University Admissions Test for Vietnam (V-SAT) has been introduced as a modern and flexible solution. However, its results need to be aligned with those of the National High School Graduation Examination to provide a reliable basis for universities to incorporate V-SAT scores into their admissions processes. Using statistical methods - particularly the percentile equating method, the study develops a score conversion table between the two exams, enabling the mapping of V-SAT scores into statistically equivalent scores in the National High School Graduation Exam. The findings offer a scientific basis for utilizing V-SAT scores in university admissions, ensuring fairness and comparability with the national exam. In addition, the paper provides recommendations for ensuring that score conversion between examinations are conducted in a scientific, objective, and fair manner.

Tài liệu tham khảo

Arıkan, C. A. (2019). A comparison of Kernel equating methods based on neat design. Eurasian Journal of Educational Research, 19(82), 27-44.

Arıkan, Ç. A., & Gelbal, S. (2018). A comparison of traditional and kernel equating methods. International Journal of Assessment Tools in Education, 5(3), 417-427.

Bộ GD-ĐT (2024). Thông tư số 24/2024/TT-BGDĐT ngày 24/12/2024 ban hành Quy chế thi tốt nghiệp trung học phổ thông.

Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple regression/correlation analysis for the behavioral sciences (3rd ed.). Routledge.

Kolen, M. J., & Brennan, R. L. (2014). Test Equating, Scaling, and Linking: Methods and Practices (3rd ed.). Springer.

Hoàng Trọng, Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008). Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS. NXB Hồng Đức.

Holland, P. W. (2007). A framework and history for score linking. In Linking and aligning scores and scales (pp. 5-30). New York, NY: Springer New York.

Nguyễn Bá Tiến, Phạm Hương Thảo, Lê Thị Kim Huyền, Hoàng Đăng Trị, Nguyễn Tiến Thảo, Đồng Thị Tuyết Hạnh, Nguyễn Quốc Chính (2023). Nghiên cứu chuyển đổi điểm bài thi đánh giá năng lực của Đại học Quốc gia Hà Nội và Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(01), 09-13.

Sun, T., & Kim, S. Y. (2024). Evaluating Equating Methods for Varying Levels of Form Difference. Educational and Psychological Measurement, 84(3), 510-529.

V-SAT (n.d). Kì thi V-SAT đánh giá đầu vào đại học trên máy tính. https://www.v-sat.edu.vn/#h.eg9z76d95hmg

Tải xuống

Đã Xuất bản

05.07.2025

Cách trích dẫn

Hà, X. T., Bế, T. T., Hà, H. H., & Phạm, N. D. (2025). Quy đổi điểm giữa các kì thi: Nghiên cứu trường hợp môn toán của kì thi đánh giá đầu vào đại học trên máy tính (V-SAT) và kì thi tốt nghiệp trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 25(13), 1–6. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3623

Số

Chuyên mục

Các bài báo