Một số biểu hiện và nguyên nhân trì hoãn học tập ở sinh viên
Tóm tắt
Academic procrastination is a prevalent issue among university students today, with a procrastination rate of up to 95.52% in Vietnam. This phenomenon leads to various negative consequences, including decreased learning motivation, lack of concentration, sleep disorders, anxiety, and long-term impacts on academic performance and career opportunities. This study aims to analyze the theoretical foundation of academic procrastination by clarifying its concepts, causes, and manifestations in higher education. The findings indicate that procrastination is not merely a behavioral issue but is closely related to cognition, attitudes, and psychological factors. Key causes include fear of failure, poor time management skills, academic pressure, a flexible learning environment, and the influence of social media. Based on these findings, the study recommends strategies to minimize academic procrastination, such as improving self-management skills, fostering positive learning motivation, and implementing psychological support techniques to help students maintain better control over their studies.
Tài liệu tham khảo
Nguyễn Thị Trâm Anh, Nguyễn Bá Phu (2023). Động cơ và sự trì hoãn trong học tập của sinh viên Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế: Thực trạng và khuyến nghị. Tạp chí Giáo dục, 23(24), 41-45.
Araya-Castillo, L., Burgos, M., González, P., Rivera, Y., Barrientos, N., Yánez-Jara, V.M., Ganga-Contreras, F., & Sáez, W. (2023). Procrastination in University Students: A Proposal of a Theoretical Model. Behavioral Sciences, 13.
Tạ Nhật Ánh, Tạ Minh Hà, Nguyễn Thị Thu Uyên, Nguyễn Giang Thùy, Trần Ngọc Diệp (2023). Trì hoãn trong các nhiệm vụ học tập của sinh viên: Nghiên cứu cắt ngang tại một trường đại học ngoại ngữ. Tạp chí Nghiên cứu nước ngoài, Trường Đại học Ngoại ngữ - Đại học Quốc gia Hà Nội, 39(1), 38-48.
Nguyễn Thị Trường Hân, Nguyễn Tú Đình, Chu Nguyên Bình, Nguyễn Minh Thư, Lê Thị Phước Nhàn, Nguyễn Trung Nguyên (2021). Những yếu tố tâm lí ảnh hưởng đến sự trì hoãn trong học tập của sinh viên Trường Đại học Kinh tế Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 18(1), 1-12.
Solomon, L., & Rothblum, E. D. (2020). Cognitive-behavioral approaches to academic procrastination. Journal of Counseling Psychology, 57(2), 122-135.
Zhang, X., & Wei, L. (2022). Procrastination, stress, and cognitive performance in students. Educational Psychology Review, 34(3), 601-615.
Sirois, F. M., Melia, P., & Bahl, K. (2020). The role of procrastination in academic achievement and emotional well-being among university students. Journal of Educational Psychology, 112(5), 1049-1061.
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: A meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological Bulletin, 133(1), 65-94.
Muneer, S., & Fariha, S. (2020). Procrastination and its psychological impact on college students. Journal of Applied Psychology, 23(2), 37-45.
Degtyareva, N. (2021). The problem of academic procrastination and educational motivation of students. Actual Problems of Education, 162-166. https://doi.org/10.33764/2618-8031-2021-1-162-166
Nguyễn Thị Hải Hạnh, Trần Anh Ngọc, Lê Anh Dũng (2021), Tác động của ảnh hưởng ngang hàng đến sự trì hoãn trong học tập của sinh viên. Tạp chí Khoa học thương mại, 158, 98-108.
He, S. (2017). A Multivariate Investigation into Academic Procrastination of University Students. Open Journal of Social Sciences, 5, 12-24.
Fentaw, Y., Moges, B.T., & Ismail, S. M. (2022). Academic Procrastination Behavior among Public University Students. Education Research International.
Rahimi, S., Hall, N. C., & Pychyl, T. A. (2016). Attributions of responsibility and blame for procrastination behavior. Frontiers in Psychology, 7, 1179.
Zarrin, S.A., & Gracia, E. (2020). Prediction of Academic Procrastination by Fear of Failure and Self-Regulation. Kuram Ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 20, 34-43.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .