Thực trạng giáo dục hòa nhập trẻ khuyết tật ở các trường mầm non công lập tại Quận 1, Thành phố Hồ Chí Minh

Các tác giả

  • Dư Thống Nhất Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh
  • Lê Thị Loan Học viên cao học Trường Đại học Sài Gòn

Tóm tắt

Inclusive education for children with disabilities is one of the key directions in current educational policies, particularly in early childhood education - a critical stage for holistic development. This study aims to assess the implementation of inclusive education activities at public preschools in District 1, Ho Chi Minh City, using a questionnaire survey conducted with 125 administrators, teachers, and specialized teams. The data were analyzed using SPSS with a 5-point Likert scale. The results show that factors such as awareness, objectives, content, methods, organization, evaluation, and support conditions for inclusive education all achieved a satisfactory level.
Notably, the qualities of teachers and cooperation with the community were highly rated while specialized infrastructure and the ability to personalize assessments were limited. The study is significant in providing practical foundations for training, investment, and policy planning for inclusive education at the preschool level, contributing to meeting the diverse needs of all children, especially children with disabilities, in the context of current educational reform.

Tài liệu tham khảo

Alzahrani, N. (2020). The development of inclusive education practice: A review of literature. International Journal of Education and Practice, 8(4), 707-718.

Bộ GD-ĐT (2018a). Hướng dẫn thực hiện giáo dục hòa nhập cho trẻ khuyết tật trong các cơ sở giáo dục mầm non. NXB Giáo dục Việt Nam.

Bộ GD-ĐT (2018b). Thông tư số 03/2018/TT-BGDĐT ngày 29/01/2028 Quy định về giáo dục hòa nhập đối với người khuyết tật.

Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 01/VBHN-BGDĐT ngày 13/4/2021 ban hành Chương trình giáo dục mầm non.

Bộ GD-ĐT (2022). Báo cáo tổng kết năm học 2021-2022 và phương hướng nhiệm vụ năm học 2022-2023 đối với giáo dục mầm non.

Bộ GD-ĐT, Bộ Lao động, Thương binh và Xã hội, Bộ Tài chính (2013). Thông tư liên tịch số 42/2013/TTLT-BGDĐT-BLĐTBXH-BTC ngày 31/12/2013: Quy định chính sách về giáo dục đối với người khuyết tật.

Lã Thị Bắc Lý (chủ biên), Bùi Thị Lâm, Hoàng Thị Nho (2022). Giáo dục hòa nhập trẻ khuyết tật lứa tuổi mầm non. NXB Giáo dục Việt Nam.

Llorent, V. J., Fernández-Cabezas, M., & Caurcel Cara, M. J. (2024). Inclusive education by teachers to the development of the social and emotional competencies of their students in secondary education. Journal of Adolescence, 101, 104684. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2023.104684

Quốc hội (2010). Luật Người khuyết tật. Luật số 51/2010/QH12, ban hành ngày 29/6/2010.

Quốc hội (2019). Luật Giáo dục. Luật số 43/2019/QH14, ban hành ngày 14/6/2019.

Smit, S., Schwab, S., Sharma, U., & Loreman, T. (2024). Teachers’ noticing in inclusive and special school systems: The same or different? Teaching and Teacher Education, 134, 104419. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104419

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Dư, hống N., & Lê, T. L. (2025). Thực trạng giáo dục hòa nhập trẻ khuyết tật ở các trường mầm non công lập tại Quận 1, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 222–227. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3734

Số

Chuyên mục

Các bài báo