Chất lượng dịch vụ công tác xã hội trong kết nối, huy động nguồn lực: Nghiên cứu trường hợp tại các trường tiểu học khu vực Duyên hải Nam Trung Bộ

Các tác giả

  • Hà Văn Hoàng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Đà Nẵng

Tóm tắt

Social work in schools is important in improving educational effectiveness and supporting the comprehensive development of students' personalities. In particular, connecting and mobilizing resources are the core contents of social work services in primary schools. This study aims to evaluate the quality of social work services in connecting and mobilizing resources in primary schools in the South Central Coast region. The questionnaire survey method was conducted with 238 teachers, combined with in-depth interviews with 12 teachers and 5 social workers. The results showed that the quality of services was assessed at a satisfactory level. However, there are still some limitations related to professional capacity and conditions for implementing activities. On that basis, the study proposes a number of recommendations to improve the effectiveness of social work activities in connecting and mobilizing resources in primary schools in the study area.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Thông tư số 33/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 về hướng dẫn công tác xã hội trong trường học.

Bùi Thị Xuân Mai (chủ biên, 2014). Giáo trình nhập môn Công tác xã hội. NXB Lao động - Xã hội.

Ding, T., Lightfoot, E., Berkowitz, R., Guz, S., Franklin, C., & DiNitto, D. M. (2023). Characteristics and Outcomes of School Social Work Services: A Scoping Review of Published Evidence 2000-June 2022. School Mental Health, 15(3), 1-25. https://doi.org/10.1007/s12310-023-09584-z

Đỗ Văn Trài, Nguyễn Huyền Linh, Nguyễn Thuỳ Trang (2019). Nhu cầu dịch vụ công tác xã hội học đường. Tạp chí Nghiên cứu Khoa học Công đoàn, 17, 36-40.

McKay, C. (2010). Critical Service Learning: A School Social Work Intervention. Children & Schools, 32(1), 5-13. https://doi.org/10.1093/cs/32.1.5

Meares, P. A. (1994). Social Work Services in Schools: A National Study of Entry-Level Tasks. Social Work, 39(5), 560-565. https://doi.org/10.1093/sw/39.5.560

Nguyễn Hải Hữu (2019). Phát triển dịch vụ công tác xã hội ở Việt Nam hiện nay. Tạp chí Khoa học, Học viện Phụ nữ Việt Nam, 5(1), 24-30.

Parasuraman, A., Berry, L. L., & Zeithaml, V. A. (1991). Refinement and Reassessment of the SERVQUAL Scale. Journal of Retailing, 67(4), 420-450.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A Multiple-Item Scale for Measuring Consumer Perceptions of Service Quality. Journal of Retailing, 64(1), 12-40.

Pfiffner, R., Windlinger, R., & Hostettler, U. (2023). When do pupils talk about their problems? Explaining pupils’ intentions to seek help from school social work services. Children and Youth Services Review, 152(2), 1-9. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2023.107077

Turner, F. J. (2016). Social Work Treatment: Interlocking Theoretical Approaches. Oxford University Press.

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Hà, V. H. (2025). Chất lượng dịch vụ công tác xã hội trong kết nối, huy động nguồn lực: Nghiên cứu trường hợp tại các trường tiểu học khu vực Duyên hải Nam Trung Bộ. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 251–257. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3739

Số

Chuyên mục

Các bài báo