Hành vi sử dụng mạng xã hội của sinh viên: Một nghiên cứu tại Trường Đại học Kinh tế - Kỹ thuật Công nghiệp

Các tác giả

  • Hồ Thị Phương Trường Đại học Kinh tế - Kỹ thuật công nghiệp

Tóm tắt

Under the strong impact of the 4.0 technology revolution, social networks have become an indispensable part of student life, especially at universities with technical and economic orientation. This study aims to assess the level of social network usage behavior and the purpose of using social networks of students at the University of Economics and Industrial Technology. The research object includes 818 students in different faculties. The main research method is a questionnaire survey. The research results show that the majority of students use social networks at a level ranging from rarely to very often. The social networks commonly used by students are Messenger, Facebook and at least YouTube, Instagram. There is a statistically significant difference in the level of social network usage of students with the region of birth and growth, economic conditions and gender. The purpose of promoting the level of social network usage behavior of students is rated highest by students as “entertainment”, followed by “interacting with others” and “sharing information”. The above results are an important practical basis for building programs to support and manage students' social network usage behavior effectively.

Tài liệu tham khảo

Benewaa, B., & Emilio, D. K. (2021). Influence of Social Media Usage on the Behaviours of Students: A Study in Colleges of Education in Ghana. The International Journal of Humanities & Social Studies, 9(12), 103-109.

Boyd, D. M., & Ellison, N. N. (2007). Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer Mediated Communication, 13(1), 210-30.

Hồ Minh Hồng, Bùi Duy Hiển (2023). Thực trạng mức độ sử dụng internet và mạng xã hội của sinh viên Trường Đại học Mỹ thuật Công nghiệp. Tạp chí Khoa học giáo dục thể chất và thể thao trường học, 3, 1-5.

Promsri, C., Chaigusin, S., & Tupmongkol, T. (2019). Social media usage behaviors: Evidence of college students from a selected university in Thailand. Cross Current International Journal of Economics, Management and Media Studies, 1(5), 108-113.

Rahardjo, D., & Bintarti, A. (2023). Access Behaviour Capacity and Usage on Social Media: Exploring Higher Distance Education Students’Perception. Jurnal Aspikom, 8(2), 199-212.

Vũ Dũng (2008). Từ điển Tâm lí học. NXB Từ điển Bách khoa.

Vũ Hào Quang (2016). Lí thuyết hành động xã hội và phân biệt các khái niệm hành vi, hành động, hành vi xã hội, hành động xã hội, hoạt động, tương tác xã hội và quan hệ xã hội. Tạp chí Xã hội học, 4(136), 108-117.

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Hồ, T. P. (2025). Hành vi sử dụng mạng xã hội của sinh viên: Một nghiên cứu tại Trường Đại học Kinh tế - Kỹ thuật Công nghiệp. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 377–381. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3763

Số

Chuyên mục

Các bài báo