Thái độ của sinh viên Học viện An ninh nhân dân về đạo đức trong nghiên cứu khoa học: Thực trạng và giải pháp
Tóm tắt
In recent years, ethical violations in student-led scientific research have shown increasingly complex and challenging trends, largely facilitated by the proliferation of artificial intelligence-based search tools. This phenomenon not only undermines the quality and integrity of student research but also negatively influences their academic motivation, ethical development, and future professional conduct. The study explores several theoretical foundations and examines the current state of students’ attitudes at the People's Security Academy toward research ethics. Based on the findings, the paper proposes targeted solutions aimed at fostering ethical consciousness, enhancing compliance, and preventing violations of research ethics among students. The article seeks to provide educational administrators and students with practical and theoretical insights into shaping a proactive and responsible attitude toward ethical compliance in scientific research. By doing so, it contributes to the overarching goal of improving the quality and integrity of academic research at the People's Security Academy.
Tài liệu tham khảo
Bùi Hồng Việt (2021). Vấn đề đạo đức trong nghiên cứu khoa học. Tạp chí Thông tin khoa học xã hội, 4, 18-23.
Bùi Thu Hương (2021). Một số vấn đề liên quan tới đạo đức trong các nghiên cứu truyền thông trên không gian ảo. Tạp chí Lí luận chính trị và Truyền thông, 2, 17-20.
Cao Thu Hằng (2021). Đạo đức trong nghiên cứu khoa học: Kinh nghiệm thế giới và gợi ý chính sách cho Việt Nam. Đề tài Khoa học và Công nghệ cấp Bộ GD-ĐT, mã số: KQ035500.
Cao Thu Hằng, Lê Trọng Tuyến, Nguyễn Văn Phúc (2021). Vai trò của đạo đức trong nghiên cứu khoa học. Tạp chí Khoa học xã hội, 11, 89-95.
Hoàng Phê (chủ biên, 2021). Từ điển Tiếng Việt. NXB Hồng Đức.
Ngô Đình Xây (2021). Dân chủ, trách nhiệm và đạo đức trong hoạt động nghiên cứu khoa học. Tạp chí Quản lí nhà nước, 5, 7-10.
Vũ Dũng (2008). Từ điển Tâm lí học. NXB Từ điển Bách khoa.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .