Một số kĩ năng giải quyết xung đột tâm lí của cán bộ trên tàu Hải quân nhân dân Việt Nam

Các tác giả

  • Ngọ Thị Vân Hệ 5, Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng
  • Tạ Quang Đàm Học viện Chính trị - Bộ Quốc phòng

Tóm tắt

Resolving psychological conflicts is a very important skill for officers on Navy ships. However, some officers on Vietnam People's Navy ships have difficulty in resolving psychological conflicts occurring in ship units, especially at stressful times when performing combat readiness tasks or going to sea for long periods. One of the main reasons is that they lack the skills to resolve psychological conflicts occurring in ship units. Therefore, the article focuses on clarifying basic concepts such as: skills to resolve psychological conflicts; officers on Navy ships, and skills to resolve psychological conflicts of officers on Navy ships. From there, some basic skills of officers on Navy ships when resolving psychological conflicts in ship units are presented, such as: skills to identify psychological conflicts; skills to analyze the causes of psychological conflicts; skills to select and implement solutions to resolve psychological conflicts on Navy ships. Effective implementation of solutions to help officers on board, especially those who have no experience in resolving psychological conflicts, acquire these skills to maintain a positive and progressive psychological atmosphere on Navy ships; at the same time,
help the team of officers on board understand and master the skills to resolve psychological conflicts, contributing to the successful completion of assigned tasks.

Tài liệu tham khảo

Bộ Quốc phòng (2009). Từ điển bách khoa quân sự Việt Nam. Trung tâm Từ điển Bách khoa Quân sự. Bộ Tư lệnh Hải quân (2013). Điều lệnh tàu Hải quân nhân dân Việt Nam. NXB Quân đội nhân dân.

Đỗ Mạnh Tôn (2006). Từ điển Tâm lí học quân sự. NXB Quân đội nhân dân.

Hoàng Phê (chủ biên, 2003). Từ điển tiếng Việt. NXB Đà Nẵng.

Nguyễn Thanh Hùng (2019). Kĩ năng quản lí xung đột trong quan hệ bạn bè của học sinh trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 13, 60-65.

Nguyễn Trần Thiên Lam, Lê Linh Dung, Nguyễn Thị Lán, Nguyễn Thị Hồng Vân (2025). Các yếu tố tác động đến xung đột tâm lí giữa học sinh trung học phổ thông và cha mẹ: Một nghiên cứu tại thành phố Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 25(3), 47-52.

Nguyễn Văn Lũy, Lê Quang Sơn (2009). Từ điển Tâm lí học. NXB Giáo dục Việt Nam.

Nguyễn Văn Sơn (2023). Giáo trình Tâm lí học quân sự. NXB Quân đội nhân dân.

Tạ Quang Đàm (2021). Một số biện pháp phòng ngừa và giải quyết xung đột tâm lí trong tập thể quân nhân. Tạp chí Khoa học giáo dục Phòng không - Không quân, 90, 102-105.

Vũ Dũng (2008). Từ điển Tâm lí học. NXB Từ điển Bách khoa.

Vũ Dũng (2012). Từ điển thuật ngữ Tâm lí học. NXB Từ điển Bách khoa.

Đã Xuất bản

31.05.2025

Cách trích dẫn

Ngọ, T. V., & Tạ, Q. Đàm. (2025). Một số kĩ năng giải quyết xung đột tâm lí của cán bộ trên tàu Hải quân nhân dân Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 4), 468–473. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3780

Số

Chuyên mục

Các bài báo