Đề xuất quy trình dạy học đọc hiểu thơ Đường luật cho học sinh trung học phổ thông theo định hướng phát triển năng lực
Tóm tắt
In the 2018 General Education Program for Literature, Tang poetry plays a vital role in forming and developing the competence to read and understand literary texts for high school students. As a typical poetic form of medieval lyric poetry, Tang poetry has unique artistic value and is an essential part of the national literary treasure. In particular, in the Grade 10 Literature program, this poetic form is a typical model for students to approach Vietnamese classical literature. However, in teaching practice, Tang poetry is often considered difficult to approach due to its specific rules, ancient language, contemporary factors, and complex content-artistic structure. Faced with these challenges, this article proposes a process for teaching and understanding Tang poetry competency-based, aiming to support teachers in solving difficulties and improving the effectiveness and quality of teaching this genre in schools today. Thereby, the article provides a specific and feasible pedagogical orientation; at the same time, it contributes to affirming the role of Tang poetry in aesthetic education and fostering language and thinking skills for students.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018).
Đặng Thành Hưng (2012). Năng lực và giáo dục theo tiếp cận năng lực. Tạp chí Quản lí giáo dục, 43, 18-26.
Lã Nhâm Thìn, Đỗ Ngọc Thống (đồng tổng chủ biên), Vũ Thanh (chủ biên), Bùi Minh Đức, Phạm Thị Thu Hương, Nguyễn Thị Tuyết Minh, Trần Văn Sáng (2022). Ngữ văn 10, bộ sách Cánh Diều (tập 1). NXB Đại học Huế.
Lã Phương Thuý (2016). Dạy học thơ Nôm Đường luật ở trung học phổ thông theo đặc trưng thi pháp thể loại nhằm phát triển năng lực học sinh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 131, 9-31.
Lê Bá Hán, Trần Đình Sử, Nguyễn Khắc Phi (2000). Từ điển thuật ngữ văn học. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Khắc Phi, Trần Đình Sử (1997). Về thi pháp thơ Đường. NXB Đà Nẵng.
Nguyễn Thị Xuân Hiền, Võ Thị Ngọc Thúy (2024). Vận dụng kĩ thuật “Giàn giáo” trong dạy học đọc hiểu văn bản thơ trung đại Việt Nam đáp ứng yêu cầu phát triển phẩm chất và năng lực cho học sinh. Tạp chí Giáo dục, 24(số đặc biệt 11), 150-154.
OECD (2002). Definition and Selection of Competencies: Theoretical and Conceptual Foundation.
Phạm Thị Thu Hiền (2019). Một số biện pháp phát triển năng lực văn học cho học sinh phổ thông đáp ứng yêu cầu của chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn. Kỉ yếu Hội thảo Quốc tế lần thứ nhất về Đổi mới đào tạo giáo viên, Trường Đại học Giáo dục - Đại học Quốc gia Hà Nội, tr 159-166.
Phạm Thị Thu Hương (2018). Đọc hiểu và chiến thuật đọc hiểu văn bản trong nhà trường phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .