Xây dựng đề kiểm tra đánh giá thường xuyên trong dạy học chủ đề “Vật lí nhiệt” (Vật lí 12)
Tóm tắt
The goal of testing and assessment in teaching is to systematically and accurately collect information about the learning process and results of students, thereby serving as a basis for adjusting teachers' teaching activities and students' learning activities. Regular assessment in teaching helps teachers grasp the level of understanding, the ability to apply knowledge as well as the difficulties that students encounter, thereby adjusting teaching methods accordingly; at the same time, helping students recognize their own progress, proactively adjust their learning methods and develop self-study capacity. The study proposes a process for developing regular assessment tests for Physics and illustrates this process in teaching the topic “Thermal Physics” (Physics 12). When constructing regular assessment tests, exercises and questions must ensure clarity, be linked to practice, and have the ability to differentiate between subjects, be diverse in form and level of cognition, in order to comprehensively assess the knowledge, skills and abilities of learners.
Tài liệu tham khảo
Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Vật lí (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).
Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 22/2021/TT-BGDĐT ngày 20/7/2021 quy định về đánh giá học sinh trung học cơ sở và học sinh trung học phổ thông.
Đỗ Hương Trà, Nguyễn Văn Biên, Tưởng Duy Hải, Phạm Xuân Quế, Dương Xuân Quý (2019). Dạy học phát triển năng lực môn Vật lí trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Công Khanh, Đào Thị Oanh (2016). Giáo trình kiểm tra, đánh giá trong giáo dục. NXB Đại học Sư phạm.
Trần Thị Ngọc Ánh, Nguyễn Ngọc Thảo, Nguyễn Ngọc Trường (2024). Sử dụng Quizalize hỗ trợ đánh giá thường xuyên trong dạy học “Công, năng lượng, công suất” (Vật lí 10). Tạp chí Giáo dục, 24(22), 36-41.
Vũ Văn Hùng, Nguyễn Văn Biên, Trần Ngọc Chất, Nguyễn Chính Cương, Đặng Thanh Hải, Tưởng Duy Hải, Bùi Gia Thịnh (2023). Bài tập Vật lí 12. NXB Giáo dục Việt Nam.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .