Tổng quan nghiên cứu ứng dụng ChatGPT trong việc hỗ trợ học tiếng Anh cho sinh viên đại học và một số định hướng
Tóm tắt
ChatGPT (an AI Chatbot application) is becoming useful in improving language education methods, especially for university students today. This is a new research topic in educational science, receiving considerable attention from the academic community. This article synthesizes studies on students' reception and awareness of ChatGPT in English learning. It analyzes this tool's role in supporting university students' learning process. Based on the research results, we propose future research directions to meet the requirements of science and technology development and innovation in education. The article clarifies the potential of ChatGPT and opens up new opportunities in applying AI in education, especially in supporting language learning.
Tài liệu tham khảo
Chen, Y., & Eger, S. (2022). Transformers Go for the LOLs: Generating (Humourous) Titles from Scientific Abstracts End-to-End. arXiv (Cornell University). https://doi.org/10.48550/arxiv.2212.10522
Ho, P. X. P. (2024). Using ChatGPT in English language learning: A study on I.T. students’ attitudes, habits, and perceptions. International Journal of TESOL & Education, 4(1), 55-68. https://doi.org/10.54855/ijte.24414
Mahapatra, S. (2024). Impact of ChatGPT on ESL students’ academic writing skills: a mixed methods intervention study. Smart Learning Environments, 11(1). https://doi.org/10.1186/s40561-024-00295-9
Meniado, J. C. (2024). The Impact of ChatGPT on English Language Teaching, Learning, and Assessment: A Rapid Review of Literature. Arab World English Journal, 14(4). 3-18. https://dx.doi.org/10.24093/awej/vol14no4.1
Meniado, J. C., Huyen, D. T. T., Panyadilokpong, N., & Lertkomolwit, P. (2024). Using ChatGPT for second language writing: Experiences and perceptions of EFL learners in Thailand and Vietnam. Computers and Education Artificial Intelligence, 100313. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2024.100313
Nguyễn Phúc Quân (2023). ChatGPT hỗ trợ khả năng tự học và phát triển năng lực số cho thanh niên. Kỉ yếu Hội thảo Khoa học “Cán bộ trẻ các đại học quốc gia, đại học vùng mở rộng lần thứ II, năm 2023”, tr 232-237.
Nguyễn Thị Hồng Nhung (2024). Sử dụng ChatGPT trong việc cải thiện kĩ năng viết cho sinh viên học tiếng Anh. Tạp chí Lí luận chính trị và Truyền thông điện tử. https://lyluanchinhtrivatruyenthong.vn/su-dung-chatgpt-trong-viec-cai-thien-ky-nang-viet-cho-sinh-vien-hoc-tieng-anh-p28763.html
Nguyễn Thùy Linh (2024). Nghiên cứu thái độ và nhận thức của sinh viên khi dùng ChatGPT để học tiếng Anh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(11), 8-14.
Phạm Thị Trúc Như (2024). Nghiên cứu hiệu quả của việc luyện tập hội thoại tiếng Anh với ChatGPT trong việc cải thiện kĩ năng nói tiếng Anh của sinh viên không chuyên tại Trường Đại học Nguyễn Tất Thành. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học Nguyễn Tất Thành, 7(4), 175-182.
Song, C., & Song, Y. (2023). Enhancing academic writing skills and motivation: assessing the efficacy of ChatGPT in AI-assisted language learning for EFL students. Frontiers in Psychology, 14. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1260843
Thái Thị Cẩm Trang (2023). Thái độ và kì vọng của sinh viên Sư phạm tiếng Anh đối với ChatGPT: Nghiên cứu tại Trường Đại học Sư phạm Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 23(10), 51-56.
Trương Triệu Vỹ (2024). Sử dụng ChatGPT trong học tập kĩ năng viết tiếng Anh: nhận thức của sinh viên Trường Đại học quốc tế Sài Gòn. Tạp chí Tâm lí - Giáo dục, Hội Khoa học Tâm lí - Giáo dục Việt Nam, 30(12), 141-145.
Van Horn, K. (2024). ChatGPT in English Language Learning: Exploring Perceptions and Promoting Autonomy in a University EFL context. Teaching English as a Second or Foreign Language--TESL-EJ, 28(1). https://doi.org/10.55593/ej.28109a8
Wang, Y. (2025). A study on the efficacy of CHATGPT-4 in enhancing Students’ English Communication skills. SAGE Open, 15(1). https://doi.org/10.1177/21582440241310644
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép

Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .