Thực trạng và đề xuất biện pháp sửa lỗi viết đoạn văn cho học sinh lớp 5 người dân tộc thiểu số trong dạy học Tiếng Việt

Các tác giả

  • Vũ Thị Hương Trường Đại học Tân Trào

Tóm tắt

The article focuses on studying the current situation and proposing measures to correct paragraph writing errors for 5th grade ethnic minority students in teaching Vietnamese. Through surveying and analyzing common errors and causes of errors, the article shows that ethnic minority students often make errors in content, structure, sentence connection and word usage in paragraphs. From there, the author proposes a number of pedagogical measures that are suitable for the characteristics of the students such as: strengthening guidance according to the paragraph writing process; Using suggestive and intuitive language; organizing group and individual error correction activities; combining error correction in regular and extracurricular classes. These measures contribute to improving the paragraph writing ability of ethnic minority students, while helping teachers innovate Vietnamese language teaching methods in the direction of developing competence. The results of pedagogical experiments in some primary schools in mountainous areas show that the proposed measures are feasible and clearly effective.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Krashen, S. D. (1982). Principles and practice in second language acquisition. Pergamon.

Nguyễn Minh Thuyết, Hoàng Văn Hành (2005). Cơ sở ngôn ngữ học và tiếng Việt. NXB Giáo dục.

Nguyễn Thị Hài (2016). Một số biện pháp giúp học sinh tiểu học vùng dân tộc và miền núi nâng cao năng lực viết đúng chính tả. Tạp chí Nghiên cứu giáo dục dân tộc, 132, 112-115.

Phạm Văn Hợp (2019), Dạy học tiếng Việt cho học sinh dân tộc thiểu số. NXB Đại học Sư phạm.

Nguyễn Thị Ly Kha (chủ biên), Trần Thị Tuyết, Trần Thị Hạnh (2017). Phương pháp dạy học Tiếng Việt ở tiểu học. NXB Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh. Phan Thị Hương Giang, Trần Thị Quỳnh Nga (2024). Tiếp cận đa giác quan và dạy học viết văn miêu tả ở tiểu học theo hướng tiếp cận đa giác quan. Tạp chí Giáo dục, 24(18), 24-29.

Trần Thị Kim Thoa (2015). Biện pháp khắc phục lỗi chính tả cho học sinh tiểu học người dân tộc thiểu số ở một số tỉnh miền núi phía Bắc. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 119, 58-59.

Trần Trí Dõi (2008). Ngôn ngữ học ứng dụng. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.

Đã Xuất bản

21.06.2025

Cách trích dẫn

Vũ, T. H. (2025). Thực trạng và đề xuất biện pháp sửa lỗi viết đoạn văn cho học sinh lớp 5 người dân tộc thiểu số trong dạy học Tiếng Việt. Tạp Chí Giáo dục, 25(5), 205–210. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/3860

Số

Chuyên mục

Các bài báo