Đề xuất quy trình vận dụng chiến thuật POSSE theo hướng phát triển năng lực đọc hiểu văn bản thông tin cho học sinh trung học phổ thông

Các tác giả

  • Lê Thị Khánh Tùng Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế

Tóm tắt

The POSSE strategy, developed by Carol Sue Englert and Troy V. Mariage in 1991, is a reading approach designed to activate students’ background knowledge and connect it with new information in a text through five steps: Predict, Organize, Search, Summarize, and Evaluate. Although POSSE has been widely implemented and proven effective in various educational systems around the world, research and application of this strategy in reading instruction remain underexplored in Vietnam. This paper aims to propose a process for implementing the POSSE strategy with a focus on developing informational text reading skills for high school students - toward building a teaching model that is effective, practical, and aligned with the competencybased orientation of the 2018 General Education Curriculum. The proposed procedure is grounded in five core principles: learner-centeredness, activation of background knowledge, development of information-searching and processing skills, promotion of self-evaluation, and instruction organized in three stages (before, during, and after reading). The study offers a new approach to organizing reading activities in high school and contributes practical directions for improving the quality of literature teaching in Vietnam.

Tài liệu tham khảo

Afflerbach, P., & Cho, B. Y. (2009). Identifying and describing constructively responsive comprehension strategies

in new and traditional forms of reading. Theoretical Models and Processes of Reading, 6, 369-390.

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông môn Ngữ văn (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TTBGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Duke, N. K., & Pearson, P. D. (2002). Effective Practices for Developing Reading Comprehension. In A.E. Farstrup

& S. J. Samuels (Eds.), What Research Has to Say About Reading Instruction (3rd ed., pp. 205-242). International

Reading Association.

Duke, N. K., Bernett-Armistead, V. S., & Pearson, P. D. (2003). Reading & writing informational text in the primary

grades. Scholastic Inc.

Englert, C. S.,& Mariage, T. V. (1991). Making Students Partners in the Comprehension Process: Organizing the

Reading “POSSE”. Learning Disability Quarterly, 14(2), 123-138.

Jameel, A. S. (2017). The Effectiveness of P.O.S.S.E Strategy on Improving Reading Comprehension of the EFL

University Students. International Journal of English Literature and Social Sciences, 2(4), 123-133.

http://doi.org/10.24001/ijels.2.4.15

Kurniawan, E., & Suyata, P. (2019). The Effectiveness of Predict, Organize, Search, Summarize, and Evaluate

(POSSE) Strategy on Understanding Learning Reading at the Eleven Grade Students. Proceedings of the

International Conference on Interdisciplinary Language, Literature and Education (ICILLE 2018), 67-70.

Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/icille-18.2019.15

Lã Thị Thanh Huyền (2018). Dạy học đọc hiểu văn bản thông tin cho học sinh dân tộc Mông trong môn Ngữ văn ở

trường trung học cơ sở. Luận án tiến sĩ Khoa học giáo dục, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội.

Lorena, N., Budiyanto, D., & Tridinanti, G. (2022). Applying POSSE strategy in teaching reading descriptive text to

the senior high school students. Journal of English Education, 3(1), 34-42. http://dx.doi.org/

52333%2Fd.v3i1.922

Meyer, B. J. F., & Ray, M. N. (2011). Structure strategy interventions: Increasing reading comprehension of

expository text. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(1), 127-152.

Pauloski, G. J. (2020). Co-constructing meaning: Tools to help adolescent readers make sense of informational texts.

Texas Association for Literacy Education Yearbook, 7, 9-18.

Phạm Thị Thu Hương (2018). Đọc hiểu và chiến thuật đọc hiểu văn bản trong nhà trường phổ thông. NXB Đại học

Sư phạm.

Snow, C. E., Burns, M. S., & Griffin, P. (2002). Reading for understanding: Toward an R&D program in reading

comprehension (Report No. MR-1465-OERI). RAND.

Sultan, A. A. A. (2023). Effects of the POSSE Strategy on Reading Comprehension of Physics Texts and Physics

Anxiety among High School Students. International Journal of Learning Teaching and Educational Research,

(5), 243-261. http://doi.org/10.26803/ijlter.22.5.12

Trần Thị Kim Dung (2019). Thực trạng và một số biện pháp nâng cao hiệu quả đánh giá năng lực đọc hiểu văn bản

của học sinh trung học cơ sở môn Ngữ văn. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 13, 82-87.

Võ Thị Ngọc Kiều (2023). Một số vấn đề về dạy học chiến thuật đọc hiểu trong dạy học Ngữ văn ở trường phổ thông.

Tạp chí Giáo dục, 23(11), 1-5.

Vũ Thị Thu Hương (2019). Văn bản thông tin và vấn đề phát triển năng lực dạy học hiểu văn bản thông tin cho giáo

viên Ngữ văn trung học. Tạp chí Giáo dục, 416, 25-29.

Tải xuống

Đã Xuất bản

28.09.2025

Cách trích dẫn

Lê , T. K. T. (2025). Đề xuất quy trình vận dụng chiến thuật POSSE theo hướng phát triển năng lực đọc hiểu văn bản thông tin cho học sinh trung học phổ thông. Tạp Chí Giáo dục, 25(18), 30–35. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4000

Số

Chuyên mục

Các bài báo