Nguyên nhân và cách khắc phục những sai lầm khi giải toán có lời văn của học sinh lớp 3: Một nghiên cứu tại tỉnh Lào Cai

Các tác giả

  • Vũ Thị Minh Hậu Phân hiệu Đại học Thái Nguyên tại tỉnh Lào Cai
  • Vũ Thị Bình Phân hiệu Đại học Thái Nguyên tại tỉnh Lào Cai

Tóm tắt

In the context of educational reform aimed at developing student competencies, understanding students’ common mathematical errors is essential for adjusting teaching content, methods, and learning activities. This article analyzes the causes of errors made by third-grade students in solving word problems at Pom Han Primary School (Cam Duong Ward, Lao Cai Province) - a school located in a socioeconomically disadvantaged area, where students come from diverse backgrounds and family situations. Based on field surveys, the study identifies common types of errors and examines their correlation with the components of mathematical competence outlined in the 2018 General Education Curriculum. The research findings not only reflect the current situation of mathematics teaching at a mountainous primary school but also provide practical recommendations to support teachers and schools in improving instructional quality, in line with the spirit of Resolution No. 29-NQ/TW and Conclusion No. 91-KL/TW of the Politburo. The article also suggests directions for further research on developing pedagogical measures appropriate to disadvantaged contexts, contributing to the comprehensive development of primary students’ competencies.

Tài liệu tham khảo

Bature, I. J., & Jibrin, A. G. (2015). Mathematics word problem solving and students’ difficulties. IOSR Journal of Research & Method in Education, 5(5), 16-21.

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông môn Toán (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Đặng Thị Thủy (2021). Phát triển năng lực giao tiếp toán học cho học sinh cuối cấp tiểu học thông qua dạy học giải toán có lời văn. Luận án tiến sĩ Lí luận và phương pháp dạy học bộ môn Toán, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Thái Nguyên.

Gravemeijer, K. (1997). Solving word problems: A case of modelling?. Learning and Instruction, 7(4), 389-397.

Hoàng Thị Ngà, Nguyễn Thị Diệu Linh, Phạm Thị Lý, Phạm Văn Thuyên (2022). Quy trình thiết kế bài tập mô hình hóa trong dạy học môn Toán ở tiểu học. Tạp chí Giáo dục, 22(16), 1-5.

Lê Thị Hồng Chi, Vũ Quốc Chung (2025). Đặc thù dạy học môn Toán tiểu học ở Việt Nam và gợi ý cải tiến từ kinh nghiệm quốc tế. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học Hùng Vương, 11(2), 55-64.

Phạm Huyền Trang, Nguyễn Ngọc Giang, Nguyễn Huy Thao, Trương Thị Kim Tiền, Hoàng Thiên Kim (2024). Phát triển năng lực tư duy và lập luận toán học cho học sinh trong dạy học giải toán nội dung “giảm một số đi một số lần” (Toán 3). Tạp chí Giáo dục, 24(6), 17-21.

Polya, G. (1945). How to Solve it?. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Verschaffel, L., & De Corte, E. (2016). Word problems: A vehicle for promoting authentic mathematical understanding and problem solving in the primary school?. Learning and Teaching Mathematics, 69-97.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Vũ, T. M. H., & Vũ, T. B. (2025). Nguyên nhân và cách khắc phục những sai lầm khi giải toán có lời văn của học sinh lớp 3: Một nghiên cứu tại tỉnh Lào Cai. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 461–466. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4084

Số

Chuyên mục

Các bài báo