Tổng quan các nghiên cứu về phương pháp giáo dục đạo đức môi trường cho học sinh

Các tác giả

  • Đoàn Thị Thoa Trường Đại học Sư phạm Hà Nội

Tóm tắt

Environmental ethics education is increasingly receiving attention in the context of many countries promoting education for sustainable development. This article aims to present some concepts of environmental ethics education and approaches to teaching environmental ethics to secondary school students through a comprehensive literature review. Based on the overview, the article clarifies effective teaching methods such as: ethical challenge games, the Socratic method, situation handling and practical experience - approaches that have been proven to help students not only acquire knowledge but also form critical thinking, social emotions and positive ethical behavior towards the environment. The study is significant in systematizing theories and methods of environmental ethics education, helping to orient future studies. In practice, the study supports teachers and educational administrators in effectively applying teaching methods, contributing to raising environmental awareness among secondary school students.

Tài liệu tham khảo

Baker, M. M. (2019). Environmental Ethics Education. Christchurch, New Zealand: Eubios Ethics Institute.

Bekir, N., Cable, V., Hashimoto, I., & Katz, S. (2001). Teaching engineering ethics: a new approach. In 31st Annual Frontiers in Education Conference, Impact on engineering and science education, Conference proceedings (Cat. No. 01CH37193) (Vol. 1, pp. T2G-1), IEEE.

Bernd Meier, Nguyễn Văn Cường (2016). Lí luận dạy học hiện đại. NXB Đại học Sư phạm.

Buza, L. (2010). Environmental education: Teaching in the present, preparing students for the 21st century. Problems of Education in the 21st Century, 22, 8-15.

Đinh Thị Kim Thoa (chủ biên), Bùi Ngọc Diệp, Lê Thái Hưng, Nguyễn Thị Bích Liên, Vũ Thanh Thủy, Lê Thế Tình (2020). Hướng dẫn tổ chức hoạt động trải nghiệm, hướng nghiệp trung học cơ sở theo Chương trình giáo dục phổ thông 2018. NXB Đại học Sư phạm.

Đoàn Thị Thoa, Phạm Việt Thắng (2023). Giáo dục đạo đức sinh thái cho học sinh: Dạy học ở hiện tại - chuẩn bị cho tương lai. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 19(08), 14-18.

Dương Thị Kim Oanh, Nguyễn Thị Đoan Trang (2024). Tổ chức hoạt động trải nghiệm trong dạy học môn Giáo dục công dân ở trường trung học cơ sở. Tạp chí Giáo dục, 24(4), 19-23.

Fang, W. T., Hassan, A. A., & LePage, B. A. (2023). The living environmental education: Sound science toward a cleaner, safer, and healthier future (p. 279). Springer Nature.

Gal, A. (2023). To teach or not to teach climate change education - the perceptions of sixth-graders in northern Israel. Children's Geographies, 21(6), 1136-1153. https://doi.org/10.1080/14733285.2023.2207119

Green-Schools Travel & Global Citizenship Travel (2024). Ethics of Climate Change. https://greenschoolsireland.org/wp-content/uploads/2024/01/Ethics-of-Climate-Change-Toolkit.pdf

Hoàng Thị Thanh (2017). Đạo đức môi trường ở Việt Nam hiện nay. Tạp chí Khoa học xã hội Việt Nam, 12, 69-75.

Karatas, A. (2014). Environmental Ethics Education as a Tool for the prevention of Environmental Problems in the community. European Journal of Sustainable Development, 3(4), 263-268. https://10.14207/ejsd.2014.v3n4p263

Linh, N. T., Thuy, N. T. B., Thien, N. C., Mai, N. T., & Hoan, N. T. (2023). Survey on Ecological Ethics Status of Vietnamese Students of Economic and Business Administration Sector in the Current Period. Education Quarterly Reviews, 6(2), 281-296.

Littig, B. (2004). The Neo-Socratic Dialogue (NSD): A method of teaching the ethics of sustainable development. SSOAR. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-5415

Macer, D. R. (2008). Moral Games for Teaching Bioethics. UNESCO Chair in Bioethics Office.

Mahat, H., Norkhaidi, S. B., Saleh, Y., Hashim, M., Nayan, N., Said, Z. M., ... & Hamid, N. (2022). A Study on the Responsibility of Environmental Ethics among Secondary School Students in the 21st Century. International Journal of Educational Methodology, 8(3), 585-593.

Neset, T. S., Andersson, L., Uhrqvist, O., & Navarra, C. (2020). Serious Gaming for Climate Adaptation - Assessing the Potential and Challenges of a Digital Serious Game for Urban Climate Adaptation. Sustainability, 12(5), 1789. https://doi.org/10.3390/su12051789

Nguyễn Thị Bích (2025). Phát triển tư duy phản biện cho học sinh trong dạy học lịch sử ở trường trung học Vinschool Hà Nội. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 70(1), 26-35.

Nguyễn Thị Duyên, Phan Thị Thanh Cảnh, Nguyễn Văn Hạnh, Nguyễn Tiến Long, Mai Đức Thắng, Nguyễn Thành Long (2020). Những cách tiếp cận để dạy đạo đức trong chương trình Kĩ thuật: Một nghiên cứu tổng quan từ năm 2000 đến nay. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 36, 25-29.

Nguyễn Thị Liên, Nguyễn Thị Hằng, Tưởng Duy Hải, Đào Thị Ngọc Minh (2016). Tổ chức hoạt động trải nghiệm sáng tạo trong nhà trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam.

Olawumi, K. B., & Mavuso, M. P. (2023). Integration of environmental ethics education in the classroom: A review of literature. International Journal of Environmental Sustainability and Social Science, 4(4), 1239-1252.

Olsson, D., Gericke, N., & Boeve-de Pauw, J. (2022). The effectiveness of education for sustainable development revisited - a longitudinal study on secondary students’ action competence for sustainability. Environmental Education Research, 28(3), 405-429.

Omran, M. S. (2014). The effect of Educating Environmental Ethics on Behavior and Attitude to Environment Protection. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 3(3, Special Issue on Environmental, Agricultural, and Energy Science), 141-150.

Phan Thị Hồng Duyên (2019). Vấn đề giáo dục đạo đức sinh thái cho sinh viên Việt Nam hiện nay. Luận án tiến sĩ Triết học, Học viện Chính trị Quốc gia Hồ Chí Minh.

Phan Trọng Ngọ (2005). Dạy học và phương pháp dạy học trong nhà trường. NXB Đại học Sư phạm.

Shutaveval, A. (2023). Experiential learning as principle of environmental education. E3S Web of Conferences, 420, 00001. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202342000001

Tovar-Gálvez, J. C. (2021). Bringing environmental education to the curriculum: Practical elements emergent from teaching experiences and research. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 17(3), e2236. https://doi.org/10.21601/ijese/9606

Trịnh Văn Biều, Khammany Sengsy (2014). Sử dụng phương pháp tình huống trong dạy học Hóa học ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, 62, 5-16.

Đã Xuất bản

30.09.2025

Cách trích dẫn

Đoàn, T. T. . (2025). Tổng quan các nghiên cứu về phương pháp giáo dục đạo đức môi trường cho học sinh. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 7), 467–472. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4085

Số

Chuyên mục

Các bài báo