Một số vấn đề về quản lí xây dựng văn hóa nhà trường phổ thông thích ứng với chuyển đổi số và đề xuất giải pháp
Tóm tắt
In the context of digital transformation profoundly reshaping educational activities, building school culture at the general education level has become a strategic imperative to ensure adaptability, sustainable development, and the enhancement of comprehensive educational quality. Grounded in the theoretical foundations of educational management and organizational culture, this paper approaches the issue from a management science perspective, thereby conceptualizing “managing the development of school culture in the context of digital transformation” as a purposeful, systematic process closely linked to the characteristics of the digital environment. The proposed management model is structured around four key functions: planning, implementation, leadership, and evaluation - emphasizing the integration of digital cultural values, the application of digital technologies, and the development of digital competencies among staff. Based on the synthesis of internal evaluation reports and implementation data from selected localities, the paper identifies several challenges related to awareness, execution competency, assessment tools, and coordination across different levels of the education system. Accordingly, five groups of management solutions are proposed to enhance the effectiveness of school culture development, thereby fostering a value system aligned with the digital education environment and contributing to human development in the digital era.
Tài liệu tham khảo
Lâm Việt Tùng (2025). Giáo dục Việt Nam thời kì chuyển đổi số: Thực trạng, thách thức và giải pháp đột phá. Tạp chí Thông tin và truyền thông, 1+2, 84-94.
Maslowski, R. (2001). School culture and school performance: An explorative study into the organizational culture of secondary schools and their effects. Enschede: Twente University Press.
Nguyễn Đức Chính (2023). Quản lí giáo dục trong môi trường số. NXB Đại học Sư phạm.
Nguyễn Thị Mỹ Lộc (2010). Văn hóa nhà trường và phát triển con người. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Thị Mỹ Lộc, Lê Thị Thanh Tâm (2019). Quản lí giáo dục - Lí luận và thực tiễn. NXB Đại học Quốc gia Hà Nội.
Nguyễn Thị Thùy Mai, Đỗ Đình Thái, Trương Tấn Đạt (2024). Văn hóa số trong các trường trung học cơ sở công lập Quận 5, Thành phố Hồ Chí Minh. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 20(S1), 148-154.
OECD (2020). Education responses to COVID-19: Embracing digital culture and leadership in schools. Paris: OECD Publishing.
Schein, E. H. (1985). Organizational culture and leadership. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Sở GD-ĐT tỉnh Lào Cai (2023). Báo cáo kết quả triển khai chuyển đổi số trong ngành Giáo dục và Đào tạo.
Sở GD-ĐT tỉnh Sơn La (2025). Công tác chuyển đổi số trong trường trung học phổ thông: Cơ hội và thách thức.
Trần Thị Minh Đức (2021). Xây dựng văn hóa trường học trong bối cảnh đổi mới giáo dục phổ thông. Tạp chí Khoa học Giáo dục Việt Nam, 178(1), 43-49.
UNESCO (2021). Reimagining our futures together: A new social contract for education. Paris: UNESCO Publishing.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









