Hoạt động phục vụ cộng đồng của giảng viên tại một số nước phát triển và kinh nghiệm cho Việt Nam

Các tác giả

  • Nguyễn Chí Hiếu Trường Đại học Kinh tế - Luật, Đại học Quốc gia Thành phố Hồ Chí Minh

Tóm tắt

Community engagement has become one of the three key pillars of higher education, alongside teaching and scientific research. In developed countries such as the United States, the United Kingdom, Japan, and Germany, this activity is considered a professional responsibility of faculty members and a core component of universities' missions. Through models such as servicelearning, applied research, and community partnerships, faculty members play a crucial role in addressing societal challenges. However, in Vietnam, despite legal provisions acknowledging community engagement, implementation remains limited due to a lack of supportive policies, the absence of clear evaluation criteria in faculty promotion systems, and resource constraints. This study suggests that Vietnam should learn from developed countries by establishing a well-defined policy framework, incentivizing faculty participation, and strengthening the connection between universities and communities. Enhancing community engagement in higher education not only improves academic quality but also contributes to sustainable social development.

Tài liệu tham khảo

American Association of Colleges and Universities (2023). The effects of community-based and civic engagement in higher education: What we know and questions that remain.

Boyer, E. L. (1990). Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate. Princeton, NJ: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.

Bộ GD-ĐT (2020a). Thông tư số 20/2020/TT-BGDĐT ngày 27/7/2020 về quy định chế độ làm việc của giảng viên cơ sở giáo dục đại học.

Bộ GD-ĐT (2020b). Thông tư số 40/2020/TT-ngày 26/10/2020 về quy định mã số, tiêu chuẩn chức danh nghề nghiệp, bổ nhiệm và xếp lương đối với viên chức giảng dạy trong các cơ sở giáo dục đại học công lập.

Bundesministerium für Bildung und Forschung (2024). Community engagement and applied research in Germany: Annual report 2024. Berlin.

Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching (2024). Carnegie Classification of Institutions of Higher Education: Community engagement report 2024. Carnegie Foundation.

Chính phủ (2021). Nghị định số 60/2021/NĐ-CP ngày 21/6/2021 về quy định cơ chế tự chủ tài chính của đơn vị sự nghiệp công lập.

Fraunhofer (2024). Fraunhofer Annual Report 2024/25. Munich: Fraunhofer-Gesellschaft.

Furco, A. (1996). Service-learning: A balanced approach to experiential education. Expanding Boundaries: Serving and Learning, 1, 1-6.

Higher Education Statistics Agency (2023). Higher education staff statistics 2022/23.

Japan Science and Technology Agency (2023). Science and technology for society: Annual report 2023.

Kroll, H., Schricke, E., & Stahlecker, T. (2012). Developing New Roles for Higher Education Institutions in Structurally-fragmented Regional Innovation Systems. Fraunhofer ISI.

Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (2023). Higher education in Japan: Community engagement initiatives 2023. MEXT.

National Science Foundation (2024). Fiscal Year 2024 Budget Request to Congress - NSF.

National Service-Learning Clearinghouse (2023). Service-learning in higher education: 2023 Impact report. Corporation for National and Community Service.

O’Meara, K. A. (2002). Uncovering the values in faculty evaluation of service as scholarship. The Review of Higher Education, 26(1), 57-80. https://doi.org/10.1353/rhe.2002.0028

Trần Trung Dũng, Lê Thái Hưng, Trần Thị Thu Hương (2025). Các yếu tố ảnh hưởng đến hoạt động phục vụ cộng đồng của giảng viên trường đại học. Tạp chí Giáo dục, 25(2), 18-23.

UK Research and Innovation (2023). REF 2021 impact report: Research Excellence Framework outcomes.

UNESCO (2023). Higher education and sustainable development: Global trends 2023.

Watermeyer, R. (2015). Lost in the ‘third space’: the impact of public engagement in higher education on academic identity, research practice and career progression. European Journal of Higher Education, 5(3), 331-347. https://doi.org/10.1080/21568235.2015.1044546

Yamamura, E. K., & Koth, K. (2018). Place-based community engagement in higher education: A strategy to transform universities and communities. Sterling, VA: Stylus.

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, C. H. (2025). Hoạt động phục vụ cộng đồng của giảng viên tại một số nước phát triển và kinh nghiệm cho Việt Nam. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 62–69. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4192

Số

Chuyên mục

Các bài báo