Dạy học chủ đề STEM “Đèn năng lượng mặt trời ở buôn làng Tây Nguyên” trong môn Khoa học lớp 5 theo tiếp cận dựa vào bối cảnh

Các tác giả

  • Nguyễn Hữu Hiếu Trường Đại học Tây Nguyên
  • Bùi Thị Tâm Trường Đại học Tây Nguyên
  • Bùi Thị Phương Thảo Trường Đại học Tây Nguyên

Tóm tắt

Teaching STEM topics aligns with the integrated approach of the Grade 5 science curriculum, helping to build and develop essential qualities and skills in students. Context-based teaching approach connects science content with the real world, giving students the chance to explore and solve problems right in their own environment. The article proposes a context-based teaching approach process for a Grade 5 science STEM topic, using “Solar lights in the Tay Nguyen village” as an example. Our findings show that teaching STEM topics through a context-based approach is appropriate for implementation in Grade 5 Science. This approach helps to make the teaching content more practical and encourages students to actively apply interdisciplinary knowledge to solve real-life problems. Ultimately, this approach helps to improve the effectiveness of Grade 5 Science teaching, meeting the demands of modern educational reform.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018a). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2018b). Chương trình giáo dục phổ thông môn Khoa học (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Bộ GD-ĐT (2023). Tài liệu tập huấn triển khai thực hiện giáo dục STEM cấp tiểu học tiếp cận theo Chương trình Giáo dục phổ thông 2018.

Gilbert, J. K. (2006). On the nature of context in chemical education. International Journal of Science Education, 28(9), 957-976. https://doi.org/10.1080/09500690600702470

Hinton, A. (2015). Understanding context: Environment, language, and information architecture. O'Reilly Media, Inc.

Johnson, E. B. (2002). Contextual teaching and learning: what it is and why it’s here to stay. Thousand Oaks, California: A Sage Publications Company.

Jong, O. D. (2008). Context-based chemical education: How to improve it? Chemical Education International, 8, 1-7.

Ma'Rifah, E. K. (2024). Transforming Learning in Primary Schools: The Effectiveness of Contextual Approaches in Improving Student Motivation and Comprehension. Jurnal Pendidikan Nusantara, 3(3), 192-201. https://doi.org/10.55080/jpn.v3i3.154

Ngô Vũ Thu Hằng (2016). Giáo dục dựa vào bối cảnh: Một cách tiếp cận giáo dục tiên tiến. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Nghiên cứu Giáo dục, 3(32), 11-17.

Nguyễn Thùy Dung, Nguyễn Thị Hằng Nga, Bùi Thị Liên và Nguyễn Lân Hùng Sơn (2024). Tổ chức dạy học chủ đề “Hệ sinh thái” (sinh học 12) dựa trên bối cảnh gắn với khu bảo tồn thiên nhiên đất ngập nước Vân Long, tỉnh Ninh Bình. Tạp chí Giáo dục, 24(18), 35-40.

Nguyễn Hữu Hiếu, Dương Giáng Thiên Hương (2024). Thiết kế chủ đề giáo dục STEM “Đàn T’rưng Tây Nguyên” trong dạy học mạch nội dung âm thanh môn Khoa học lớp 4 cho học sinh khu vực Tây Nguyên. HNUE Journal of Science, 69(2), 71-82. https://doi.org/10.18173/2354-1075.2024-0025

Selvianiresa, D., & Prabawanto, S. (2017). Contextual teaching and learning approach of mathematics in primary schools. Journal of Physics: Conference Series, 895(1), 012171. IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012171

Sevian, H., Dori, Y. J., & Parchmann, I. (2018). How does STEM context-based learning work: What we know and what we still do not know. International Journal of Science Education, 40(10), 1095-1107. https://doi.org/10.1080/09500693.2018.1470346

Sheshtawy, O. M. M. (2023). The effectiveness of the context-based learning approach in acquiring scientific concepts in science for primary school students. Educational Research and Innovation Journal, 3(10), 185-215. https://doi.org/10.21608/erji.2023.293643

Sutaphan, S., & Yuenyong, C. (2019). STEM education teaching approach: Inquiry from the context based. Journal of Physics: Conference Series, 1340(1), 012003. IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1340/1/012003

Tinh, P. T., Duc, N. M., Yuenyong, C., Kieu, N. T., & Nguyen, T. T. (2021). Development of STEM education learning unit in context of Vietnam Tan Cuong Tea village. Journal of Physics: Conference Series, 1835(1), 012060. IOP Publishing. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1835/1/012060

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Nguyễn, H. H., Bùi, T. T., & Bùi, T. P. T. (2025). Dạy học chủ đề STEM “Đèn năng lượng mặt trời ở buôn làng Tây Nguyên” trong môn Khoa học lớp 5 theo tiếp cận dựa vào bối cảnh. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 152–158. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4210

Số

Chuyên mục

Các bài báo