Tích hợp nội dung văn hóa và phát triển kĩ năng ngôn ngữ trong dạy học tiếng Anh theo tiếp cận CLIL: Trường hợp sách giáo khoa “Global Success” lớp 10

Các tác giả

  • Trần Châu Thành Trường Sư phạm, Đại học Cần Thơ; Trường THPT Đầm Dơi, Cà Mau
  • Võ Văn Chương Khoa Ngoại ngữ, Đại học Cần Thơ

Tóm tắt

In the context of implementing the 2018 General Education Program and the globalization trend, developing language competence and intercultural communication competence has become an urgent requirement in English teaching. Content and Language Integrated Learning - CLIL is considered a practical approach to combine language teaching with cultural, scientific, and social content. Based on the theory of CLIL and intercultural competence, this study analyzes the level of artistic content integration in teaching English to grade 10 students through the “Global Success” textbook series. It simultaneously surveys the awareness and practice of 142 teachers in Ca Mau province. The results indicate that the integration of culture and language skills according to CLIL has considerable potential, but it is not uniform. The “Global Success” textbook series exhibits a clear orientation, but the level of integration between lessons and skills is limited; many activities fail to encourage critical thinking or cultural comparison. On the teachers’ side, awareness of CLIL is increasingly enhanced; however, its application in practice is hindered by a lack of suitable learning materials, inadequate indepth training, and time constraints. The study contributes to clarifying the current status of CLIL integration in English teaching in Vietnam. It suggests directions for improvement to improve the quality of language education in the context of integration.

Tài liệu tham khảo

Bộ GD-ĐT (2018). Chương trình giáo dục phổ thông - Chương trình tổng thể (ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT ngày 26/12/2018 của Bộ trưởng Bộ GD-ĐT).

Coyle, D. (2007). Content and Language Integrated Learning: Towards a Connected Research Agenda for CLIL Pedagogies. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 10(5), 543-562. https://doi.org/10.2167/beb459.0

Coyle, D., Hood, P., & Marsh, D. (2010). CLIL: Content and language integrated learning. New York, NY: Cambridge University Press.

Dalton-Puffer, C. (2011). Content and Language Integrated Learning: From Practice to Principles? Annual Review of Applied Linguistics, 31, 182-204.

Hoàng Văn Vân (tổng chủ biên), Hoàng Thị Xuân Hoa (chủ biên), Chu Quang Bình, Vũ Hải Hà, Hoàng Thị Hồng Hải, Kiều Thị Thu Hương, Nguyễn Thị Kim Phượng (2022). Tiếng Anh 10 (Global Success). NXB Giáo dục Việt Nam.

Ibáñez, A., & Nesterenko, O. P. (2018). Assess for CLIL success. In Universitat Politècnica de València eBooks. https://riucv.ucv.es/handle/20.500.12466/838

Mehisto, P., Marsh, D., & Frigols, M. J. (2008). Uncovering CLIL: Content and language integrated learning in bilingual and multilingual education. Macmillan.

Nguyễn Thị Thu Hằng, Nguyễn Thị Mai Hoa. (2024). Giảng dạy tích hợp nội dung và ngôn ngữ (CLIL) ở Việt Nam: Thách thức và giải pháp. Tạp chí Nghiên cứu Nước ngoài, 40(2), 35-46.

Urmeneta, C. E. (2019). An Introduction to Content and Language Integrated Learning (CLIL) for teachers and teacher educators. CLIL Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, 2(1), 7. https://doi.org/10.5565/rev/clil.21

Villabona, C. M., & Cenoz, J. (2022). Challenges in CLIL implementation: Teachers’ perspectives in multilingual settings. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(1), 1-5.

Đã Xuất bản

24.10.2025

Cách trích dẫn

Trần, C. T., & Võ, V. C. (2025). Tích hợp nội dung văn hóa và phát triển kĩ năng ngôn ngữ trong dạy học tiếng Anh theo tiếp cận CLIL: Trường hợp sách giáo khoa “Global Success” lớp 10. Tạp Chí Giáo dục, 25(đặc biệt 9), 172–178. Truy vấn từ https://tcgd.tapchigiaoduc.edu.vn/index.php/tapchi/article/view/4215

Số

Chuyên mục

Các bài báo