Các yếu tố ảnh hưởng đến chất lượng giảng dạy Tiếng Nhật cho sinh viên không chuyên tại Trường Đại học FPT và một số đề xuất
Tóm tắt
In the context of the increasing demand for Japanese language skills in the workplace, especially in Japanese-invested enterprises, improving the quality of non-specialized Japanese language teaching at universities has become essential. FPT University, with its application-oriented training approach, is no exception to this trend. However, practical teaching experiences show that students face numerous challenges in acquiring Japanese due to limitations in teaching methods, learning materials, practice environments, and personal motivation. This study identifies and analyzes the factors affecting the quality of non-specialized Japanese language teaching, revealing that highly applicable teaching methods, lecturer support, appropriate facilities, and student motivation are crucial determinants of teaching effectiveness. Based on these findings, the study suggests improving teaching methods to be more practical, enhancing real-life communication activities, and integrating technology into teaching. The research results not only contribute to improving the quality of training at FPT University but also serve as a valuable reference for other educational institutions seeking to enhance nonspecialized language teaching.
Tài liệu tham khảo
Biggs, J., & Tang, C. (2022). Teaching for quality learning at university 5E. McGraw-Hill Education.
Bolliger, D. U., & Wasilik, O. (2009). Factors influencing faculty satisfaction with online teaching and learning in higher education. Distance Education, 30(1), 103-116. http://doi.org/10.1080/01587910902845949
Chen, C. Y., Chen, P. C., & Chen, P. Y. (2014). Teaching quality in higher education: An introductory review on a process-oriented teaching-quality model. Total Quality Management & Business Excellence, 25(1-2), 36-56. http://doi.org/10.1080/14783363.2011.637789
Crebbin, W. (1997). Defining quality teaching in higher education: An Australian perspective. Teaching in Higher Education, 2(1), 21-32. http://doi.org/10.1080/1356251970020102
Đặng Mai Ngọc Huyền, Hoàng Anh Sơn, Trần Thu Hương (2024). Các yếu tố ảnh hưởng tới sự hài lòng của sinh viên về chất lượng dịch vụ giáo dục đại học: Nghiên cứu tại Trường Đại học Phenikaa. Tạp chí Giáo dục, 24(21), 48-53.
Entwistle, N. (2015). Teaching and the quality of learning in higher education. Routledge Handbook of Educational Ideas and Practices.
Hénard, F., & Leprince-Ringuet, S. (2008). The path to quality teaching in higher education. OECD Publishing.
Hénard, F., & Roseveare, D. (2012). Fostering quality teaching in higher education: Policies and practices. IMHE Guide for Higher Education Institutions.
Hollins, E. R. (2011). Teacher preparation for quality teaching. Journal of Teacher Education, 62(4), 395-407. http://doi.org/10.1177/0022487111409415
Hopkins, D., & Stern, D. (1996). Quality teachers, quality schools: International perspectives and policy implications. Teaching and Teacher Education, 12(5), 499-513.
Humphries, S. (2014). Factors influencing Japanese teachers’ adoption of communication-oriented textbooks. International Perspectives on Materials in ELT. Springer.
Ingvarson, L., Meiers, M., & Beavis, A. (2005). Factors affecting the impact of professional development programs on teachers’ knowledge, practice, student outcomes & efficacy. Education Policy Analysis Archives, 13(10). https://doi.org/10.14507/epaa.v13n10.2005
Lê Vũ Hà, Lê Đức Anh, Nguyễn Thị Trang Linh (2023). Hiệu quả của các ứng dụng di động trong việc học tiếng Nhật: Đánh giá của sinh viên các trường cao đẳng, đại học trên địa bàn thành phố Hà Nội. Tạp chí Giáo dục, 23(18), 40-45.
Luchenko, O., Doronina, O., & Chervinko, Y. (2024). Possible factors influencing the willingness to use English in teaching Japanese as a foreign language by non-native speakers. Sustainable Multilingualism. http://doi.org/10.2478/sm-2024-0003
Nguyễn Thị Ngọc Diệp (2021). Các yếu tố ảnh hưởng đến chất lượng đào tạo đại học chuyên ngành ngôn ngữ ở các trường đại học tại Đồng Nai. Tạp chí Giáo dục, 494, 60-64.
Nguyễn Văn Lượng, Nguyễn Văn Song (2021). Các nhân tố ảnh hưởng đến chất lượng đào tạo nghề cho lao động nông thôn: Lí luận, thực tiễn và bài học kinh nghiệm cho Việt Nam. Tạp chí Khoa học Nông nghiệp Việt Nam, 19(9), 1270-1282.
Ramsden, P. (1991). A performance indicator of teaching quality in higher education: The Course Experience Questionnaire. Studies in Higher Education, 16(2), 129-150. http://doi.org/10.1080/03075079112331382944
Steinhardt, I., Schneijderberg, C., & Götze, N. (2017). Mapping the quality assurance of teaching and learning in higher education: The emergence of a specialty? Higher Education, 74(2), 221-237. http://doi.org/10.1007/s10734-016-0045-5
Trần Lê Phương (2024). Hoạt động tự học tiếng Nhật của sinh viên Khoa Ngoại ngữ - Đại học Bách khoa Hà Nội: Thực trạng và đề xuất giải pháp. Tạp chí Giáo dục, 24(6), 53-58.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









