Vận dụng khung năng lực giáo viên mầm non trong xây dựng chương trình đào tạo theo định hướng phát triển năng lực
Tóm tắt
Applying the preschool teacher competence framework in designing early childhood education programs oriented toward competence development is an urgent requirement. This study focuses on identifying the competence framework for preschool teachers with seven core competency groups and proposing ways to integrate this framework into curriculum development. The aim is to highlight the connection between the competence framework and the key stages of curriculum design, thereby improving teacher training quality for early childhood education students. The article employs methods of analysis and synthesis of theoretical literature, policy documents, and practical experience, combined with generalization to formulate recommendations. The findings indicate that the competence framework can be effectively applied in four stages: defining output standard, analyzing student needs, selecting appropriate training content, and organizing teaching and assessment aligned with competencies. This approach ensures that the curriculum is both scientifically grounded and closely aligned with the professional requirements of preschool teachers in the context of educational reform.
Tài liệu tham khảo
Blank, W. E. (1982). Handbook for developing competency-based training program. Prentice-Hall.
Bộ GD-ĐT (2021). Thông tư số 17/2021/TT-BGDĐT ngày 22/6/2021 quy định về chuẩn chương trình đào tạo, xây dựng, thẩm định và ban hành chương trình đào tạo các trình độ của giáo dục đại học.
Christian, B. (2002). Quản lí nguồn nhân lực trong khu vực nhà nước (tập 1). Phạm Quỳnh Hoa (dịch). NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật.
Đinh Thanh Tuyến (2024). Đề xuất khung năng lực hướng dẫn thực tập sư phạm cho giáo viên mầm non. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 69(4A), 55-65.
Fletcher, S. (1995). Designing Competece-Based Training, 2nd edition. Kogan Page Ltd, London.
Hnizdilova, O., Czepil, M., & Karpenko, O. (2023). Practical training as a necessary component of future professional preschool teacher’s training in higher educational institutions in Ukraine. Anales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio J: Paedagogia-Psychologia, 36(3), 145-155. https://doi.org/10.17951/j.2023.36.145-155
Hoàng Thanh Phương, Lê Thị Hoàng Chi, Bùi Thị Thu Thủy, Bùi Thị Loan, Quách Thị Thu Hà (2023). Một số định hướng xây dựng nội dung chương trình đào tạo giáo viên mầm non theo định hướng phát triển năng lực đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục hiện nay. Tạp chí Khoa học và Công nghệ, Trường Đại học Hùng Vương, 31(2), 56-63.
Kerka, S. (2001). Competency-based education and training. ERIC Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education. https://ericacve.org/docgen.asp?tbl=mr&ID=65
Mạc Văn Trang (2016). Năng lực của giáo viên chủ nhiệm cấp trung học đáp ứng yêu cầu đổi mới giáo dục. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 126, 4-6.
Nguyễn Thị Thu Hà (2024). Đề xuất định hướng xây dựng khung năng lực nghề của giáo viên mầm non đáp ứng chương trình giáo dục mầm non theo tiếp cận năng lực người học. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, 69(4A), 3-14.
OECD (2016). Education at a glance 2016: OECD indicators. OECD Publishing. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2016/09/education-at-a-glance-2016_g1g6a8d2/eag-2016-en.pdf
Trần Thanh Bình (2014). Tiếp cận chương trình giáo dục theo định hướng phát triển năng lực người học. Tạp chí Khoa học quản lí giáo dục, 4, 62-67.
UNESCO (1998). Teachers and teaching in a changing world: World education report. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
UNESCO Bangkok & SEAMEO (2018). Khung năng lực giáo viên khu vực Đông Nam Á: Phấn đấu vì mục tiêu chất lượng trong giai đoạn giáo dục đầu đời của trẻ (Quyển 1). Văn phòng Khu vực châu Á Thái Bình Dương.
Weinert, F. E. (2001). Concept of Competence: A Conceptual Clarification. In D. S. Rychen & L. H. Salganik (Eds.), Defining and Selecting Key Competencies (pp. 45-65). Göttingen: Hogrefe & Huber.
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









