Tổng quan nghiên cứu về quản lí sự thay đổi và quản lí sự thay đổi hoạt động dạy học ở trường trung học phổ thông
Tóm tắt
In the context of implementing the 2018 General Education Program with many innovations, teaching and learning activities must change synchronously and systematically. The article has reviewed domestic and foreign studies on change management and change management of teaching and learning activities in high schools. From there, it points out the gaps that need to be further researched on change management of teaching and learning activities in high schools in the context of current educational innovation. The research results contribute to improving the effectiveness of managing changes in high schools in general and managing changes in teaching activities in high schools in particular.
Tài liệu tham khảo
Acton, K. S. (2021). School leaders as change agents: do principals have the tools they need?. Management in Education, 35(1), 43-51.
Beycioğlu, K., & Aslan, M. (2010). Okul gelişiminde temel dinamik olarak değişim ve yenileşme: Okul yöneticileri ve öğretmenlerin rolleri (ss. 153-173). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 153-173.
Bridges, W. (1991). Managing Transitions. Da Capo Press.
Deming, W. E. (1986). Out of the Crisis. MIT Press.
Dempsey, M., Geitner, L., Brennan, A., & McAvoy, J. (2021). A review of the success and failure factors for change management. IEEE Engineering Management Review, 50(1), 85-93.
Đặng Xuân Hải (2007). Vận dụng lí thuyết quản lí sự thay đổi để chỉ đạo chuyển đổi quy trình đào tạo theo hệ thống tín chỉ. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 175, 43-48.
Fullan, M. G., & Newton, E. E. (1988). School principals and change processes in the secondary school. Canadian Journal of Education/Revue canadienne de l'éducation, 404-422.
Fullan, M. (2007). The New Meaning of Educational Change. Teachers College Press.
Hamdo, S. S. (2021). Change Management Models: A Comparative Review. https://www.researchgate.net/publication/353390486_Change_Management_Models_A_Comparative_Review
Hargreaves, A. (1994). Changing teachers, changing times: Teachers' Work and Culture in the Postmodern Age. Teacher College Press.
Herold, D. M., & Fedor, D. B. (2008). Change the way you lead change: Leadership strategies that really work. Stanford University Press.
Hiatt, J. (2006). ADKAR: a model for change in business, government, and our community. Prosci.
Idogawa, J., Bizarrias, F. S., & Câmara, R. (2023). Critical success factors for change management in business process management. Business Process Management Journal, 29(7), 2009-2033. https://doi.org/10.1108/bpmj-11-2022-0625
Juniper Education (2024). A Guide to Change Management in Schools. https://junipereducation.org/blog/a-guide-to-change-management-in-schools
Kotter, J. P., & Cohen, D. S. (2002). The Heart of Change: Real-Life Stories of How People Change Their Organizations. Harvard Business Press.
Langley, A. N. N., Smallman, C., Tsoukas, H., & Van de Ven, A. H. (2013). Process studies of change in organization and management: Unveiling temporality, activity, and flow. Academy of Management Journal, 56(1), 1-13.
Lauer, T. (2020). Change management: fundamentals and success factors. Springer Nature.
Lewin, K. (1947). Frontiers in Group Dynamics. Human Relations, 1(2), 143-153. https://doi.org/10.1177/001872674700100201
Lê Phước Minh (chủ biên, 2013). Lãnh đạo và quản lí sự thay đổi ở trường trung học phổ thông. NXB Đại học Sư phạm.
Le, T. Q., Bui, M. T., & Phung, L. T. (2020). Application of change management theory to command new teaching activities in high schools. International Journal of Innovation, Creativity and Change, 11(2), 557-568.
Lê Thị Thu Hằng (2017). Một số biện pháp quản lí đổi mới phương pháp dạy học ở trường trung học phổ thông dựa theo lí thuyết quản lí sự thay đổi. Tạp chí Khoa học Giáo dục, 146, 81-85.
Macpherson, C. (2022). The power to change. The HopeFULL Institute. https://www.thehopefullinstitute.com/2022/01
Mairura, V. S., & Atambo, W. (2019). Effect of strategic change management practices on performance of public secondary schools: A survey of public secondary schools in Kisii County. The Strategic Journal of Business & Change Management, 6(2), 1919-1935.
Molefhi, T., & Pheko, B. C. (2023). An investigation into school leaders’ perspective as change agents in the implementation of the performance management system (PMS): Case of South East and Southern Regions’ junior secondary schools in Botswana. African Journal of Education and Practice, 9(4), 15-25.
Morrison, M., & Cooper, B. (2008). Passionate and proactive: the role of the secondary principal in leading curriculum change. Waikato Journal of Education, 14(1), 105-121.
Nguyễn Thị Thúy Dung (2018). Quản lí sự thay đổi trong nhà trường. Tạp chí Giáo dục, 433, 5-7.
Nguyễn Thị Bích Đào (2009). Quản lí những thay đổi trong tổ chức. Tạp chí Khoa học, Đại học Quốc gia Hà Nội: Kinh tế và kinh doanh, 25(2009), 159-166.
Nguyễn Văn Nguyên (2023). Lãnh đạo và quản lí sự thay đổi của hiệu trưởng nhà trường. Tạp chí Giáo dục và Xã hội, 142, 70-76.
Nguyen Thi Hien (2024). Applying Change Management Theory in Schools to Meet the Requirements of Educational Innovation and Training in Vietnam. International Journal of Multidisciplinary Research and Analysis, 07(10), 4808-4814.
Nguyễn Thị Tuyết Hạnh, Lê Thị Mai Phương (2015). Giáo trình Khoa học quản lí giáo dục. NXB Giáo dục Việt Nam.
OECD (2018). Educational Change Management.
Phạm Bích Thủy (2014). Vận dụng lí thuyết quản lí sự thay đổi trong đổi mới phương pháp dạy học ở trường phổ thông. Tạp chí Khoa học Quản lí giáo dục, 04, 68-72.
Phillips, J., & Klein, J. D. (2022). Change Management: From Theory to Practice. TechTrends, 67(1), 189-197. https://doi.org/10.1007/s11528-022-00775-0
Pollack Peacebuilding Systems (2025). 59 Change Management Statistics. https://pollackpeacebuilding.com/blog/change-management-statistics/
Rogers, P. (2014). Theory of Change. UNICEF Office of Research-Innocenti.
Waterman, R. H., Peters, T. J., & Phillips, J. R. (1980). Structure is not organization. Business Horizons, 23(3), 14-26. https://doi.org/10.1016/0007-6813(80)90027-0
Wagner, T., Kegan, R., Lahey, L., Lemons, R. W., Garnier, J., Helsing, D., Howell, A., & Rasmussen, H. T. (2011). Lãnh đạo sự thay đổi - Cẩm nang cải tổ trường học (Trần Thị Ngân Tuyến dịch). NXB Trẻ.
Woolner, P., Clark, J., Laing, K., Thomas, U., & Tiplady, L. (2014). A school tries to change: How leaders and teachers understand changes to space and practices in a UK secondary school. Improving Schools, 17(2), 148-162. https://doi.org/10.1177/1365480214537931
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









