Khoảng cách kĩ năng trong “giáo dục đại học ứng dụng”: Mô hình tích hợp trong kỉ nguyên chuyển đổi số
Tóm tắt
In the context of digital transformation and the Fourth Industrial Revolution, the skill gap between graduate competencies and labor market requirements has become increasingly evident, particularly at application-oriented universities. This paper integrates key theoretical frameworks to propose an “Expectation Gap” model for assessing and narrowing the skill gap in the new technological context. A survey conducted at Nguyen Tat Thanh University with three stakeholder groups (students, lecturers, and employers) revealed gaps in both digital and non-technical skills. Based on these findings, the study recommends enhancing work-integrated learning, expanding Triple Helix collaboration, and updating learning outcomes to meet job-specific requirements, while establishing periodic assessment mechanisms to adjust curricula in a timely manner. The paper contributes to the theoretical foundation and policy orientation for the 2025-2030 period, contributing to improving human resource quality in line with Resolution No. 57-NQ/TW (2024).
Tài liệu tham khảo
Ban Chấp hành Trung ương (2024). Nghị quyết số 57-NQ/TW ngày 22/12/2024 của Bộ Chính trị về đột phá phát triển khoa học, công nghệ, đổi mới sáng tạo và chuyển đổi số quốc gia.
Bộ Chính trị (2019). Nghị quyết số 52-NQ/TW ngày 27/9/2019 của Bộ Chính trị về một số chủ trương, chính sách chủ động tham gia cuộc Cách mạng công nghiệp lần thứ tư.
Bộ GD-ĐT (2025). Thông tư số 02/2025/TT-BGDĐT ngày 24/01/2025 quy định Khung năng lực số cho người học.
Carretero, G. S., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. https://doi.org/10.2760/38842
Chowdhury, F. (2020). Skills Gap of Business Graduates in the Banking Sector of Bangladesh: Employers' Expectation versus Reality. International Education Studies, 13(12), 48-57. https://doi.org/10.5539/ies.v13n12p48
Diễn đàn Kinh tế Thế giới (WEF) (2023). Tương lai của việc làm năm 2023: Đây là những kĩ năng có nhu cầu cao nhất hiện nay - và hơn thế nữa. https://www.weforum.org/stories/2023/05/future-of-jobs-2023-skills/
Đào Thị Hồng Liên, Nguyễn Quốc Nghi (2012). Giải pháp nâng cao chất lượng nguồn nhân lực Việt Nam đáp ứng nhu cầu hội nhập kinh tế quốc tế. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Mở Thành phố Hồ Chí Minh - Kinh tế và Quản trị Kinh doanh, 7(1), 115-122.
Etzkowitz, H., & Leydesdorff, L. (2000). The dynamics of innovation: From national systems and “Mode 2” to a triple helix of university-industry-government relations. Research Policy, 29(2), 109-123. https://doi.org/10.1016/S0048-7333(99)00055-4
Jackson, D. (2009). Undergraduate management education: Its place, purpose and efforts to bridge the skills gap. Journal of Management & Organization, 15(2), 206-223. https://doi.org/10.5172/jmo.837.15.2.206
Jackson, D., & Chapman, E. (2012). Non‐technical skill gaps in Australian business graduates. Education+ Training, 54(2/3), 95-113. https://doi.org/10.1108/00400911211210224
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Prentice-Hall.
Khoerulloh, A. K., & Aziz, H. A. (2024). Labor Market Transformation: Implications of Technological Change in Society 5.0. Jurnal Ilmu Ekonomi Terapan, 9(1), 26-36. https://doi.org/10.20473/jiet.v9i1.53513
Leydesdorff, L., & Etzkowitz, H. (1998). Triple Helix of innovation: introduction. Science and Public Policy, 25(6), 358-364.
Mantulenko, V. V., Zotova, A. S., & Makhovikov, A. E. (2020, April). Digital transformation of the labor market: Values and competences. In International Online Forum named after A. Ya. Kibanov” Innovative Personnel Management (pp. 321-328). Cham: Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-60926-9_41
McKinsey Global Institute (2021). The future of work after COVID-19. McKinsey & Company. https://www.mckinsey.com/featured-insights/future-of-work/the-future-of-work-after-covid-19
Ngô Quang Sơn (2025). Xây dựng mô hình giáo dục đại học số - xu thế phát triển tất yếu để có nguồn nhân lực số cho các trường đại học tư thục của Việt Nam. Tạp chí Khoa học, Trường Đại học Trưng Vương, 1(1), 7-19. https://doi.org/10.64223/tvj.e2025.v1.i1.a3
OECD (2021). The state of higher education: One year into the COVID-19 pandemic. OECD Publishing. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2021/07/the-state-of-higher-education_19184d52/83c41957-en.pdf
Rebelo, S., Isaías, P., & Oliveira, P. (2023). University-business collaboration for the design, development, and delivery of critical thinking blended apprenticeships curricula: Lessons learned from a Portuguese project. Education Sciences, 13(10), 1041. https://doi.org/10.3390/educsci13101041
Rizun, N., Ryzhkova, H., Pawlyszyn, I., & Alexopoulos, C. (2024). Employment of University Graduates in the Era of Digitalization and Artificial Intelligence: Challenges and Prospects. Proceedings of the 25th Annual International Conference on Digital Government Research. https://doi.org/10.1145/3657054.3659123
Nguyễn Tấn Đại, Marquet, P. (2018). Năng lực công nghệ số đáp ứng nhu cầu xã hội: Các mô hình quốc tế và hướng tiếp cận tại Việt Nam. Tạp chí Khoa học xã hội Thành phố Hồ Chí Minh, 244(12), 23-39. https://hal.science/hal-02060671v1
Thủ tướng Chính phủ (2024). Quyết định số 1705/QĐ-TTg ngày 31/12/2024 về Chiến lược phát triển giáo dục đến năm 2030, tầm nhìn đến năm 2045.
Trần Đức Hòa, Đỗ Văn Hùng (2021). Khung năng lực số cho sinh viên Việt Nam trong bối cảnh chuyển đổi số. Tạp chí Thông tin và Tư liệu, 1, 12-21.
Trần Quốc Trung (2019). Quản lí phát triển chương trình đào tạo đại học đáp ứng nhu cầu Cách mạng công nghiệp 4.0. Vietnam Journal of Educational Sciences, 21(9), 13-17.
Urquía-Grande, E., & Perez Estebanez, R. (2020). Bridging the gaps between higher education and the business world: internships in a faculty of economics and business. Education + Training, 63(3), 490-509. https://doi.org/10.1108/ET-01-2018-0017
Tải xuống
Đã Xuất bản
Cách trích dẫn
Số
Chuyên mục
Giấy phép
Tác phẩm này được cấp phép theo Ghi nhận tác giả của Creative Commons Giấy phép quốc tế 4.0 .









